Een afbeelding legt een persoon of een situatie vast. Dit kan anderen, die hier nog niet bekend mee zijn, helpen om een beeld te krijgen van het bedrijf waar zij mee te maken hebben. Vaak zegt een afbeelding meer dan 100 woorden. Het beïnvloedt soms zelfs keuzes die de klant maakt. Een foto van uw product of dienst kan er soms net voor zorgen dat de klant voor uw bedrijf kiest. In ieder geval maakt een foto veel duidelijk. Combineer daarom ook altijd tekst met afbeeldingen en foto’s. Op uw bedrijfswebsite kunt u dit bijvoorbeeld doen door foto’s van uw bedrijf toe te voegen. Tip: Wissel tekst af met foto’s of andere relevante afbeeldingen. Nu vraagt u zich misschien af: “Hoe bepaal ik wat de juiste foto’s zijn voor mijn bedrijf?’’ Dat is natuurlijk altijd lastig. In dit artikel staan meer tips over bedrijfsfotografie.
Een keuze maken
Het is belangrijk om een goede keuze te maken als u voor bedrijfsfoto’s kiest. Het is immers het plaatje naar buiten toe van uw bedrijf. Tips die u kunt gebruiken bij het maken van de keuze wat voor een soort bedrijfsfoto’s u gaat laten maken:
- Houd bij het maken van nieuwe bedrijfsfoto’s altijd uw identiteit in gedachten. Bedenk wat u met uw bedrijf of als persoon wilt uitstralen.
- Komt u er echt niet uit? Vraag het dan eens aan de fotograaf. Deze kan zijn expertise gebruiken en u adviseren. Hij of zij kan u vertellen wat de voordelen zijn van verschillende foto’s als een zakelijke profielfoto, een interieurfoto, een sfeerfoto of een 360-graden foto. De fotograaf weet ook precies hoe u of de situatie op beeld gezet kan worden. Dat is belangrijk, want dan straalt u uit wat u wilt.
- Bedenk of u alle foto’s in kleur wilt of liever in zwart wit. Gebruik beide fotostijlen niet door elkaar. Alle foto’s in dezelfde kleur zorgt voor consistentie, wat vertrouwen bij de consument opwekt.
Het effect
Het inzetten van de juiste bedrijfsfoto’s heeft een aantal voordelen. Hieronder staan twee voordelen hiervan uitgelegd.
- Als de klant op een zomerse dag bijvoorbeeld een foto van een lekkere frisse salade ziet staan in een kooktijdschrift van een supermarkt, dan is de kans groot dat dit bepaalt wat hij of zij die week of avond nog eet.
- De klant krijgt sneller vertrouwen in uw bedrijf. Als u professionele bedrijfsfoto’s heeft gemaakt of heeft laten maken, dan straalt dit klasse uit. Daarnaast geeft het aan dat uw bedrijf graag transparant is. De klant mag echt binnenkijken in uw bedrijf. Dat wordt door veel klanten gewaardeerd.