Gefeliciteerd, je hebt promotie gemaakt en bent nu manager van een team. Dit is een enorme uitdaging en een hele stap in je carrière. Als beginnend manager betekent het niet dat je gelijk alles perfect moet doen. Ook jij moet leren hoe je je rol als leidinggevende het beste kunt vervullen. Hier zijn alvast wat tips voor jou als beginnend manager.
Leer delegeren
Leer dingen uit handen geven. Je bent waarschijnlijk erg enthousiast en wil iedereen laten zien hoe ijverig je bent. Doe dit echter niet te veel. Doe geen dingen die een medewerker moet doen. Pak de meest noodzakelijke werkzaamheden op en leer dingen die minder belangrijk zijn uit handen geven. Dit is misschien lastig omdat je iedereen te vriend wil houden, maar als manager heb je nou eenmaal een andere positie dan als collega. Neem dus een beetje afstand, zodat het ook makkelijker is om te delegeren. Je bent geen medewerker meer die een professional is in iets, je bent een manager die je medewerkers coacht. Houd er wel rekening mee dat delegeren iets heel anders is dan luiheid!
Leer je medewerkers kennen en luister
Observeer je medewerkers goed. Leer ze kennen en kijken aan wie je wat hebt. Hoe liggen de verhoudingen onder de collega’s? Dit is goed om te weten als manager, ook wanneer je belangrijke knopen door moet hakken. Voer ook veel gesprekken met je medewerkers. Leer op een duidelijke en eerlijke manier te communiceren, geef bijvoorbeeld heel duidelijk je verwachtingen aan. Zeg niet alleen zelf wat je ergens van vindt, maar luister ook. Misschien heb jij heel duidelijk in gedachten hoe je vindt dat iets moet gaan, maar als je medewerkers het hier niet mee eens zijn, sta dan open voor kritiek. Dat je manager bent, betekent niet altijd dat je gelijk hebt.
Leer omgaan met stress
Als manager zul je voor een hoop stresssituaties komen te staan. De manier hoe je hiermee omgaat zegt alles over jou als leidinggevende. Fouten maken is menselijk, maar los ze goed op. Zoals al eerder gezegd, zal je soms beslissingen moeten nemen die je niet zo populair maken. En dat is erg lastig, want je wil aardig worden gevonden. Dit is iets waar je mee moet leren omgaan, want als manager moet je deze keuzes nou eenmaal maken.
Ben je nog geen manager maar denk je dat dit echt iets voor jou zou zijn? Ben jij in staat om bovenstaande dingen te realiseren? Volg dan nu een cursus tot leidinggevende. Dit kan binnen verschillende branches. Denk bijvoorbeeld aan een cursus leidinggevend monteur of een cursus leidinggeven in zorg en welzijn. Er is voor ieder wat wils te vinden.