Elk jaar komen er duizenden zo niet miljoenen nieuwe producten op de markt. Het ene product is succesvol, het andere product minder. Om de kans op geluk en succes te maximaliseren dien je gebruik te maken van productontwikkeling en concept design. Dit zijn twee bewezen strategieën, waarmee je vrij gemakkelijk een goed product op de markt zet. In deze blog geef ik een aantal tips waarmee jij direct aan het werk kunt gaan en hoe je dus een goed product op de markt zet waarvan de kans op succes gemaximaliseerd is.
Fase 1: Concept Design
Wanneer je een nieuw product gaat lanceren, staat concept design centraal. In de fase concept design bepaal je de blauwdruk van je nieuwe product. Aan de hand van deze blauwdruk ontwikkel je vervolgens je nieuwe product. Zorg dat je tijdens deze fase nauw samenwerkt met je bepaalde testgroep (valide afspiegeling van je doelgroep). In principe wil je bij iedere aanpassing feedback ontvangen van je doelgroep/testgroep. Als je fouten maakt in deze fase, kan het namelijk zomaar voorkomen dat je uiteindelijk een minder succesvol product op de markt zet.
Fase 2: Productontwikkeling
In de fase productontwikkeling staat de bouw van het prototype centraal. Het prototype zorgt ervoor dat je een testproduct hebt, wat je mee kunt geven aan je testgroep. Werk tijdens het ontwikkelen en aanpassen van dit testproduct met sprints. Deze sprints verzekeren je dat je nooit aanpassingen in je eindproduct laat staan die eigenlijk tijdens je ontwikkel traject al verholpen moesten zijn. Blijf dus flexibel.
Fase 3: marketing
Wanneer je bovenstaande fases goed hebt doorlopen, kun je het product gaan lanceren. Uiteraard verkoopt een product zichzelf niet zomaar. Hiervoor moet je het product ‘pluggen’. Dit betekent dat je marketingwerkzaamheden uit zult gaan moeten voeren. Doordat je constant hebt samengewerkt met een testgroep die een goede afspiegeling is van je doelgroep, is marketing een fluitje van een cent. Je product voorziet als het goed is namelijk voor de volledige 100 procent in een behoefte dus kun jij ook via de marketing fantastisch inspelen op deze behoefte.