Het inzetten van guerrilla marketing

Guerrilla marketing is een marketingtechniek die je inzet wanneer je met een beperkt aantal middelen een groot resultaat wilt bereiken. Het komt van het Spaanse woord guerrilla, dat wordt gebruikt om een bepaald type oorlog te beschrijven waarin kleine groepen strijders een veel groter leger effectief op afstand weten te houden.

Wat is guerrilla marketing?
Guerrilla marketing is een populaire marketingtechniek waarbij zo min mogelijk kosten worden gespendeerd om in een korte tijd veel media-aandacht te krijgen, met een vaak groot effect. Het is tegenwoordig namelijk lastig om je te onderscheiden van andere bedrijven en merken. Daarom moet je steeds origineler worden in het maken van reclame. Klanten verwachten nou eenmaal meer dan jaren geleden. Ze willen een soort beleving en interactie zien. Deze vorm van marketing klinkt ideaal, maar is vaak erg moeilijk om te bedenken. Het is van belang een ludieke stunt te bedenken die blijft hangen bij het publiek. Ook moet je uitkijken dat je niet te ver gaat in je stunt, want dan krijg je voornamelijk negatieve aandacht. Guerrilla marketing is vaak onvoorspelbaar, origineel en opvallend.

Voorbeelden
Om je een beeld te geven van guerrilla marketing geven we je drie voorbeelden. Het eerste voorbeeld is een campagne van 3M, een bedrijf dat supersterk kogelvrij glas demonstreerde in Canada. Midden op een groot plein hadden ze een glazen bak neergezet, gemaakt van hun sterke kogelvrije glas. In de bak hadden ze een berg met echt geld gelegd om aan te tonen hoeveel vertrouwen ze in hun product hadden. Het tweede voorbeeld is een campagne voor TV-serie ‘The Sopranos’ die gaat over de maffia. In New York lieten ze uit de achterbak van een aantal taxi’s een arm bungelen, die gelukkig nep was, maar de aandacht van mensen werd daar gelijk naartoe getrokken. Wanneer ze goed keken, zagen ze het logo van ‘The Sopranos’ staan plus de zender en datum van de start van de serie. Het laatste voorbeeld is van ‘Fitness First’. Zij hadden van een bushokje een levensgrote weegschaal gemaakt. Op het moment dat iemand op het bankje ging zitten om te wachten, stond er op het billboard van ‘Fitness First’ dat in het hokje hing in grote cijfers je gewicht. Hierdoor durfde bijna niemand meer te gaan zitten en gingen de meeste wachtenden staan.

Je moet tegenwoordig dus steeds creatiever worden om je doelgroep te bereiken. Guerrilla marketing is hier een goed middel voor. Natuurlijk zijn er nog meer manieren waarop je dit kunt doen. Ga bijvoorbeeld voor pakkende reclame door middel van schermcommunicatie.

Leuk? post

Plaats een reactie