Social selling is de nieuwste trend in salesland. Het is in het kort gezegd het genereren van sales via actieve aanwezigheid op social media. Denk hierbij aan bijvoorbeeld LinkedIn en Twitter. Social selling is geen vervanging voor de huidige manier van verkopen door middel van netwerken en fysiek contact. Het is een waardevolle aanvulling op de huidige aanpak zodat deze wordt versterkt.
Wat houdt social selling in?
Het doel van social selling is het naar je toe laten komen van klanten door middel van je personal branding op sociale platformen. Via social media onderhoud je en breid je je netwerk uit om sales te genereren, of dit nou direct of indirect is. Belangrijk hierbij is om oprechte interesse te tonen in de klant. Online doe je onderzoek naar wat je klanten willen en aan de hand hiervan stel je content op voor je doelgroep. Deze content verspreid je via een aantal social mediakanalen waarna je de interactie aangaat met je volgers. Op deze manier worden potentiële klanten nieuwsgierig, deel je kennis met ze en zorg je ervoor dat ze je onthouden. In plaats van dat jij de klant benadert, zorg je er op deze manier voor dat de doelgroep jou benadert. Doen ze dit niet, dan heb je je in ieder geval niet opgedrongen. Ze kozen er immers zelf voor om je te gaan volgen.
Content
Maar hoe kies je de juiste content? Omdat jij de expert bent op jouw vakgebied ben jij in het bezit van waardevolle informatie. Deze kun je gebruiken om leuke en interessante content op te stellen. Denk aan tips, artikelen, vlogs, weetjes enzovoorts. Zorg ervoor dat de content niet overgenomen is van andere websites en maak het niet te moeilijk voor de doelgroep. Om te kunnen beslissen voor welke content je gaat, is het belangrijk om eerst je doelgroep te bepalen. Denk goed na over hoe de ideale klant voor jou zou zijn. Ben je zelf nog geen expert op het gebied van sales? Neem dan nu een kijkje tussen sales manager vacatures en wie weet ben jij binnenkort wel de nieuwe sales expert.
Cijfers
Uit onderzoek blijkt dat jonge sales professionals tot 35 jaar eerder zoeken op social media en veel kijken naar beslissers en beïnvloeders bij klanten. Vooral LinkedIn is erg populair bij jonge sales professionals. De oudere sales professionals zoeken meer op websites of bedrijfsprofielen. Ongeveer 35 procent van de sales professionals die aan het onderzoek hebben meegedaan gebruikt social selling tools, van wie de helft meer dan 3 uur besteedt aan het genereren van sales via social media.