WK-campagnes en inhakers van bedrijven zijn goed dit WK

Het Nederlandse elftal is een goede kanshebber om wereldkampioen te worden op het WK van 2014. Morgen wordt de halve finale gespeeld en de verwachting is dat Nederland deze behaald. In de finale komt ons team tegenover Duitsland of Brazilië te staan. De WK-acties van bedrijven zijn dit jaar nog beter en er wordt snel ingehaakt op social media platformen.

Erik Romijn, directeur bij sportmarketingbureau House of Sports, zegt in een interview met NU.nl dat bedrijven eerder zijn begonnen met WK-campagnes en dat ze beter geïntegreerd zijn. De acties hebben ervoor gezorgd dat de Oranjekoorts werd aangewakkerd. “Daar is geen feest entertainment meer voor nodig.” Bedrijven zoals Jumbo, Heineken en Nike doen het erg goed.

Ze haken in op bijzondere momenten uit de wedstrijd. Mensen herkennen deze momenten en vinden bedrijven daardoor sympathieker. Romijn vertelt dat reageren op deze momenten, zoals een duik van Robbe of het doelpunt van Robin van Persie, niet nieuw is. Het gaat echter wel een stuk sneller omdat social media een grote invloed hebben.

Social media timing

Timing is erg belangrijk bij content die op social media wordt geplaatst. De inhaker of het grapje moet binnen een uur of twee al online staan. Anders zijn anderen je voor of heb je minder bereik. De reactie van broodbelegmerk Calvé vond Romijn erg leuk. Het merk haakte in op de kopbal van Robin van Persie in de eerste wedstrijd toen Nederland tegen Spanje speelde.

Een jongetje speelde in de commercial de jonge variant Van Persie. Het clipje is snel geschoten, want de volgende dag was het nieuws in de krant te lezen.

Leuk? post