14Bij het woord onderwijsadvies denk ik nou niet direct aan mijn schoolperiode. Ik kan me mijn periode op de middelbare school nog goed herinneren. Ik was een gemiddelde puber, die zich bezighield met jongens, kleuren lippenstift en televisieseries. School was een bijkomende lastige factor, eentje waar ik niet omheen kon en die ik maar voor lief nam. Zolang mijn beste vriendin er maar was, waarmee ik in schriftjes kinderachtige dingen naar elkaar kon schrijven, kon giechelen om de andere leerlingen en vooral veel spijbelen, was er niet zoveel aan de hand en overleefde ik die school wel. Eigenlijk heb ik er nooit bij stilgestaan wat een gigantische organisatie zo’n school met zich meebrengt. En toen al helemaal niet. Ik zag alleen de leraren, die het in mijn puberogen altijd op mij hadden voorzien. Dat er voor zo’n grote school een heleboel onderwijsadvies van een accountant nodig is, daar hield ik mij niet mee bezig.
Hoe functioneert zo’n school
Als je er goed over nadenkt, kan een goed functionerende school niet zonder passend onderwijsadvies voortbestaan. Binnen zo’n grote organisatie ligt een gigantische berg administratie, waar binnen het onderwijs zelf geen tijd en ruimte én expertise is om hierin een weg te vinden. Passend onderwijsadvies is zeker geen overbodige luxe. Als ik een paar simpele voorbeelden mag noemen, die voor iedereen bekend voor zullen komen? Heb je er wel eens aan gedacht dat íedere leerling, íedere leerkracht, en íedere andere werkzame persoon (denk: conciërge, roostermaker, etc.) een heleboel administratie met zich meebrengt? Daar alleen al heb je goed onderwijsadvies voor nodig.
Zoveel meer redenen
Maar het onderwijsadvies is ook nodig voor de overige facetten. Het is nodig om onderwijsadvies te krijgen bij alle financiële zaken die de organisatie heeft. Uitjes, aanschaf van spullen, enzovoort. Het is mij inmiddels meer dan duidelijk dat iedere onderwijsinstelling niet kan voortbestaan zonder passend onderwijsadvies. Zo kunnen ze bestaan, én groeien.