Primark is een populaire modeketen, die in de afgelopen jaren een grote groei doormaakte en nog altijd doormaakt. In Nederland groeit het aantal filialen nog altijd. De kans is groot dat er binnen een aantal jaar meer dan twintig filialen in Nederland zijn te vinden. Jarenlang was Primark louter actief op de Britse Eilanden, maar in 2006 heeft het concern de oversteek gemaakt naar het Europese vasteland. Primark is bij veel mensen populair vanwege de lage prijzen voor kleding, accessoires en schoenen. Als er uitverkoop is zijn de prijzen de nog lager en is het nog voordeliger om bij Primark te winkelen.
Modeketen Primark
Primark is in de ogen van veel mensen een nieuw modeketen, maar dat is niet bepaald het geval. De eerste vestiging werd in Dublin geopend. Dan spreken we over het jaar 1969. Vervolgens werd er uitgebreid in Ierland en het Verenigd Koninkrijk volgde een kleine tien jaar later. Circa tien jaar geleden is Primark Europa gaan veroveren. Dat ging eerst in kleine stapjes, maar inmiddels is het op een heuse veroveringstocht. Winkel na winkel wordt geopend en inmiddels zijn er meer dan 300 vestigingen. Je kunt bij dit modeketen terecht voor kinder-, man- en vrouwenkleding.
Wanneer men het over Primark store heeft, denken al veel mensen aan de lage prijzen die ze hanteren voor hun artikelen. Dit is natuurlijk ook het geval, want de prijzen zijn beduidend lager dan concurrerende modeketens. Primark dankt haar succes aan het voordelige inkoopbeleid, de lage marges en de goede opgezette logistiek. Wat opmerkelijk is dat ze geen reclame maken. Ze moeten het vooral hebben van mond-tot-mondreclame en dat is een bewust beleid, dat zijn vruchten klaarblijkelijk afwerpt. Dit scheelt ook vele tientallen miljoenen, want reclame maken in alle landen waar ze actief zijn is niet goedkoop.