Het is erg belangrijk om goed gevonden te worden in Google. Dit is echter makkelijk gezegd dan gedaan en kleine bedrijven hebben vaak niet voldoende budget om een gespecialiseerd online marketing bureau in te schakelen. Gelukkig kun je zelf ook een paar aanpassingen aan je website doen om beter gevonden te worden in de zoekmachine. Hoe je dit het beste kunt doen lees je in dit artikel.
Zoekwoorden bepalen
Voordat je je website gaat optimaliseren voor een bepaalde zoekterm, is het belangrijk om te weten of deze zoekterm ook daadwerkelijk interessant is. Als je bijvoorbeeld een meubelspeciaalzaak in Breda hebt, wil je misschien gevonden worden op ‘meubelspeciaalzaak Breda’. Echter kan het zo zijn dat er vaker gezocht wordt op ‘meubelzaak Breda’ of ‘woonwinkel Breda’.
Dit kun je tegenwoordig gemakkelijk achterhalen met Google Keyword Planner. Google Keyword Planner is een gratis programma waarmee zelfs de grootste leek gemakkelijk kan achterhalen welke zoektermen het interessantst zijn en of er veel concurrentie op deze zoektermen is.
Om gebruik te maken van Google Keyword Planner moet je een Google Adwords account hebben. Het aanmaken van dit account is gratis en je hoeft geen geld op je Adwords account te zetten om gebruik te maken van Keyword Planner.
Zoekterm in de URL
De URL is het adres van de specifieke pagina van je website. Dit is de link die je in de adresbalk van je webbrowser typt om een website te bezoeken. Google waardeert het als de zoekterm waarop je graag gevonden wilt worden ook in de URL te vinden is. Als een woonwinkel dus gevonden wilt worden op houten stoelen, dan kan de URL er als volgt uit zien: www.woonwinkel.nl/houten-stoelen.
Bedenk wel dat het niet de bedoeling is om een URL helemaal vol te stampen met een lading zoektermen. Dit heeft enkel negatieve gevolgen. Een link als www.woonwinkel.nl/houten-stoelen-kopen-breda-woonwinkel-breda zal geen glimlach op het digitale gezicht van Google vormen.