Tegenwoordig zijn er veel manieren om op het internet te gaan. Dan heb ik het niet over software zoals apps, webbrowsers of speciale programma’s, maar over de hardware: verschillende machines. De meeste huishoudens hebben een veelheid aan apparaten rondslingeren. Een desktop, een laptop, een notebook, een tablet of twee, en een smartphone per persoon. Misschien is dit wat overdreven, maar het is alvast de trend. En in het geval van mijn huishouden ook niet ver van de waarheid. Tot dusverre geen probleem. Na gepruts met de router en paswoorden en dergelijke, raakt alles mooi op het internet. Maar dan begint het: websites bekijken.
Het wordt al snel duidelijk dat websites er op verschillende machines anders uitzien. Dit is vrij logisch want de schermen zijn niet gelijk qua grootte. De manier waarop websites als gevolg daarvan op de verschillende machines laden, daarentegen, is niet altijd even interessant. Dit is vrij lastig als eindgebruiker. Uiteindelijk wordt dan een voorkeur verkregen om deze of gene website op dit of net dat apparaat te bekijken. Het gebruiksgemak is gewoon niet overal even groot.
Voor de makers van websites is dit natuurlijk een groot probleem. Het gebruiksgemak van een website bepaalt in welke mate mensen gebruik zullen maken van de inhoud. Zeker voor commerciële websites is dit belangrijk. Als de winkelpagina onhandig is, traag laadt en de informatie niet op een makkelijke manier weergeeft, zal dit mensen tegenhouden om aankopen te doen. Daar meer en meer via tablets en smartphones wordt gekocht, kan dit segment van de markt niet simpelweg worden genegeerd. De eigenaar weet echter niet op voorhand met welk apparaat een individu een bepaalde website zal bekijken, ondanks het belang van een degelijke weergave.
Daar komt responsive web design bij kijken. Deze beweging, die reeds enkele jaren op gang is, beschouwt websites niet langer als rigide structuren. Vroeger werden websites, net zoals kranten, boeken en tijdschriften, op een bepaalde manier opgesteld. En dat was het dan. Dankzij – of omwille van – de opkomst van nieuwe technologieën en het gebruik daarvan in de huiskamer, is deze visie niet langer houdbaar. Responsive web design ziet de inhoud van een website als vloeiend. Dit betekent dat het zich in verschillende vormen moet kunnen laten gieten. Dit wordt op een aantal manieren bewerkstelligd.
De lay-out, of het grid, van de website moet zich kunnen aanpassen. Eerst wordt gekeken naar de grootte van het scherm en vervolgens wordt de inhoud van de website geschikt zodat deze zo goed mogelijk wordt weergegeven. Dit gebeurt door de verschillende elementen in blokken op te splitsen. Op het scherm van een computer kunnen deze blokken dan bijvoorbeeld naast elkaar worden geplaatst. Naarmate het scherm kleiner wordt, verschuiven de blokken naar kolommen – dus onder elkaar – in plaats van rijen.
De tekst en de foto’s moeten ook worden aangepast voor responsive web design. In plaats van een vast aantal pixels, moet worden gewerkt met een percentuele aanpak. Afhankelijk van de schermgrootte, wordt de foto of het tekstblok aangepast. Dit voorkomt bijvoorbeeld dat een afbeelding buiten het scherm gaat, een veel-voorkomend probleem vòòr de introductie van responsive web design. Een ander mogelijkheid is het verwijderen van foto’s of afbeeldingen voor kleinere schermen. Wanneer dit de leesbaarheid van de website verhoogt, kan dit een pluspunt zijn. Soms “less is more”.
Responsive web design is een beweging die voor alle soorten websites van belang is: commerciëel, nieuwswebsite, blog, forum, informatief en dergelijke meer. Het komt erop neer om één website te maken die op meerdere schermen past. Er is in ieder geval veel rond te doen: het is een goedkopere manier om mensen via verschillende platformen te bereiken zonder telkens een nieuwe website te moeten maken.