De laatste paar jaren is bijna iedereen wel verbonden met elkaar door Internet door middel van computers, laptops, tablets, smartphones, smartwatches, enzovoort. Je komt er niet meer omheen dat je Internet gebruikt om aan je informatie te komen. Het is snel, het is makkelijk en je hoeft voor de meeste informatie niet in de boeken te duiken of naar de bibliotheek. Als jij je informatie op zoekt op zoekmachines, zijn er ondertussen flink veel bedrijven bezig om jou te voorzien van informatie. Het gaat er hier wel om dat daar flink veel tijd in wordt geïnvesteerd om bij de eerste zoekresultaten te komen, want er zijn niet veel mensen die doorzoeken tot pagina 15 op een zoekmachine.
Als je een groter bedrijf hebt kun je dit intern bijwerken door specialisten of je kunt het laten uitbesteden door een online marketing bureau. Dit is niet het enige wat een online marketing bureau doet, er zijn meerdere werkzaamheden die zo’n bureau voor je vervult. Er moet wel gezegd worden dat er een onderscheid is in de werkzaamheden van de bureaus aangezien het ene bureau kan worden onderscheiden in een full service bureau of je hebt kleinere bureaus die zich richten op een niche.
Zoekmachine marketing
Zoekmachine marketing kun je in twee delen opsplitsen, de optimalisatie en het adverteren. Met optimalisatie wordt ervoor gezorgd dat de woorden waarop gezocht wordt zo hoog mogelijk komt in de zoekmachine. Hoe intensiever bedrijven hier mee bezig zijn, des te hoger komen de zoekwoorden in de zoekmachine. Dit is een manier om gratis bezoekers te trekken naar je website.
Een andere variant is de advertising, een stuk minder intensief maar hier zitten wel kosten aan verbonden. Met advertising zorg je ervoor dat je boven de gratis zoekresultaten komt te staan. Het voordeel is hiermee dat je in een korte tijd veel traffic naar je website kan genereren en je betaalt pas als er op de link wordt geklikt.
Online advertising
Met display advertising worden banners op de website geplaatst, waarmee je naar andere sites wordt gelinkt. Een nieuwere variant op display advertising is affiliate marketing, hiermee zorg je ervoor dat je website wordt gepromoot op andere websites tegen betaling, wanneer er op deze link wordt geklikt betaal je pas. Stel dat je eerder op zoek bent geweest naar informatie op een website kan je door middel van retargeting opnieuw bereiken terwijl je anders sites bezoekt. Zo kun je eerdere bezoekers alsnog terugleiden naar je website.
E-mail marketing
Een oude maar nog steeds effectiever manier om persoonlijk met je doelgroep te communiceren is e-mail marketing. Het is vrij goedkoop en als je deze vorm van marketing beheerst kun je een relatie met de doelgroep opbouwen.
Conversie optimalisatie
In de huidige tijd van het internet is het belangrijk om je website zo te optimaliseren dat het op een zo goed mogelijk manier wordt aangepast voor de gebruikers. De website moet makkelijk worden ingericht en de laadtijden moeten korter. Dit is ook een tijdrovend proces die na verloop van tijd steeds meer zijn geld waar wordt.
Social media marketing
Een van de nieuwere varianten van online marketing is social media marketing. Een zeer effectief middel om in contact te komen met je doelgroep en een relatie aan te gaan, omdat je echt te maken hebt met profielen. Social media is niet voor ieder bedrijf weggelegd, het moet wel relevant zijn aan je bedrijf.
Webdevolpment
Zeer belangrijk dat een website goed werkt, heb je al een website dan kan er her en der nog wat aangepast worden, maar ook volledig nieuwe websites kun je laten bouwen die helemaal voldoen aan de standaard anno 2016.