Online marketing: een vak apart
Online marketing is een vak apart. Het optimaliseren van een website, maar ook het analyseren van data en het maken van aanpassingen aan de hand van die data zijn de laatste jaren van groot belang geworden. Doordat er steeds meer bedrijven uitsluitend online hun diensten of producten aanbieden is de concurrentie op internet een stuk heviger geworden dan een aantal jaar geleden. Dit biedt voor goede online marketeers enorme kansen, maar maakt ook dat het voor mensen die geen of weinig ervaring hebben met online marketing een enorme opgave is.
Het uitbesteden van online marketing kan dan een goede oplossing zijn. Door een expert in te schakelen op het gebied van online marketing bespaar je veel geld. Een goede online marketeer weet de juiste toon te vinden, de juiste kanalen in te zetten en kan aan de hand van data bijsturen en analyseren.
Conversie is daarbij een belangrijk onderdeel. Bij conversie kijken we naar het aantal mensen dat na op de website terecht gekomen te zijn, ook daadwerkelijk een order plaatst. Toch is dat nog lang niet alles. Zo is de gemiddelde winst per order een belangrijk gegeven, maar is ook het volume aan bezoekers een belangrijk onderdeel. Een conversiepercentage van 10% is wel leuk, maar niet als er in totaal maar 10 bezoekers geweest zijn. Conversie gaat dus hand in hand met het aantal bezoekers op de website.
Online marketing uitbesteden
Er zijn verschillende manieren om online marketing uit te besteden. Zo kun je een gedeelte uitbesteden, alleen strategisch advies inwinnen, of het gehele traject uitbesteden. Veel partijen werken op basis van uurtje-factuurtje, maar er zijn ook partijen die op basis van no cure no pay werken. In het laatste geval zal het gemiddeld iets meer kosten dan wanneer alleen de uren in rekening worden gebracht, maar is er wel een duidelijk verband tussen inspanning en betaling.
Waarop letten bij uitbesteden
Het belangrijkste om op te letten bij het uitbesteden van online marketing is natuurlijk de partij waarmee je gaat samenwerken. Niet alleen het gevoel moet goed zijn, ook de kosten moeten vooraf duidelijk zijn. Daarnaast is het belangrijk om goed te kijken naar de gemiddelde kosten per klant/conversie.