SharePoint is alom tegenwoordig in het bedrijfsleven, al dan niet als onderdeel van Office 365. Het is niet eenvoudig om SharePoint te omschrijven, aangezien het niet zomaar een software is die zich richt op één taak. Het is een platform, dat verschillende taken kan vervullen en waaraan verschillende oplossingen gekoppeld kunnen worden. Het globale doel van die oplossingen is echter steeds: de samenwerking binnen organisaties verbeteren.
Enkele pijlers van SharePoint:
- Samenwerking: enkele specifieke functionaliteiten die de samenwerking verbeteren zijn documentenbeheer, taken, blogs, wiki pagina’s, kalenders en email integratie.
- Portals: portals verzamelen informatie en tools die voor bepaalde medewerkers of afdelingen belangrijk zijn.
- Zoekopdrachten: SharePoint beschikt over een krachtige zoekmotor waarmee alle informatie die aan SharePoint gekoppeld is, makkelijk opgezocht kan worden. Doordat alle bedrijfsinformatie gecentraliseerd beschikbaar is kan een enorme tijdswinst gecreëerd worden én kunnen de nodige privacy en veiligheidsreglementen nageleefd worden.
- Content beheer: alle nodige documenten voor een organisatie zijn centraal beschikbaar. Heel wat zaken kunnen geautomatiseerd worden, zoals verlofaanvragen of onkostendeclaraties. De gebruiker vult een formulier in SharePoint in, dat vervolgens automatisch naar de betrokken personen verzonden wordt ter goedkeuring.
- Business Intelligence: Data uit verschillende bronnen kan visueel weergegeven worden. Het management behoudt zo een klare kijk op de KPI’s van de organisatie, danzkij de speciaal daartoe voorziene dashboards.
Wilt u de samenwerking binnen uw organisatie verbeteren? Dan biedt SharePoint vast en zeker heel wat mogelijkheden. Contacteer dé SharePoint specialist voor hulp bij de integratie en koppeling met uw bestaande systemen.