Mansukh Patel, een inspirator voor een gezondere leefstijl met Dru Yoga

mansukhpatel-facebook
Mansukh Patel

‚Äú Dru yoga is als een ontdekkingsreis in jezelf. ‚ÄĚ Mansukh Patel

Vanuit een oude traditie werd Dru Yoga van generatie op generatie doorgegeven. En deze vorm van yoga blijkt erg goed te passen binnen de moderne Westerse leefstijl. Mansukh Patel , die van kinds af aan opgroeide met deze traditie, bracht Dru Yoga in de 60-er jaren vanuit het Oosten naar Europa.

‚ÄúDru komt van het Sanskriet woord ‚Äúdhruva‚ÄĚ, en refereert aan de stilte die ervaren kan worden bij het beoefenen van Dru Yoga. In die stilte kunnen we even wat afstand nemen van alles wat rond ons gebeurt, hoe uitdagend die gebeurtenissen ook zijn, en zo vanuit een innerlijke rust en kalmte handelen,‚ÄĚ aldus Mansukh Patel .

Dru yoga wordt gekenmerkt door zachte, vloeiende bewegingen, die men beoefent met bewustzijn van de ademhaling; tevens wordt gebuik gemaakt van visualisaties en affirmaties . Op die manier kan men niet alleen het fysieke lichaam bewust activeren maar ook diepere lagen van het zijn.
Als je op die manier yoga beoefent, krijgen alle functies van het lichaam, de mind en het intellect een positieve impuls, en stimuleer je een gevoel van zelfvertrouwen en innerlijke kracht. Healing en transformatie vinden op een heel diep niveau plaats.

Mansukh Patel – De verschillende stappen in Dru Yoga:

Dru Yoga kent een aantal basisprincipes, ‚Äúsleutels‚ÄĚ tot de subtiele werking van Dru Yoga . Ze zijn ontwikkeld en verfijnd door Mansukh Patel gedurende de vele jaren dat hij Dru Yoga beoefent. Het zijn eenvoudige principes, maar daarmee niet minder krachtig! De eerste 6 uitgangspunten worden hieronder genoemd:

  1. ‚ÄúFlow‚ÄĚ
    Het laten ontstaan van een vloeiende, doorlopende stroom van beweging en ademhaling bij elke stap in de oefening bevordert het sneller en volledig vrijkomen van latente energie
  2. Ademhaling
    Bewust ademen en die ademhaling actief kunnen sturen naar verschillende delen van het lichaam, om zo spanning los te kunnen laten en pijn te verzachten. Het geeft nieuwe energie en kan daar waar nodig, healing brengen.
  3. Zachte gewrichten
    Tijdens de oefeningen blijven de gewrichten ‚Äúzacht‚ÄĚ zodat de energie vrij door het lichaam kan stromen en op die manier de helende werking van elke yogahouding versterkt.
  4. Kernstabiliteit
    Het toenemend bewustzijn van het verschil tussen houdingsspieren en de spieren die beweging mogelijk maken en een evenwichtige afwisseling van rekkende en versterkende bewegingen maken dat men steeds meer vanuit de kernstabiliteit beweegt.
  5. Golvende beweging van de wervelkolom
    De golvende beweging van de wervelkolom stimuleert de vrije doorstroming van het cerebrospinale vocht, waardoor een effectieve uitwisseling tussen de hersenen en alle andere delen van het lichaam kan plaatsvinden. Aan deze natuurlijke golvende beweging wordt bij elke beweging bewuste aandacht besteed.
  6. Dru momenten
    Tijdens en na de vloeiende reeks bewegingen zijn er momenten van stilte. Door bewust te zijn van deze momenten kan men de helende energie van stilte ervaren.

Wat kun je verwachten van een DRUyoga les?
Bij het ontwikkelen van DRUyoga, had Mansukh Patel een vorm van yoga voor ogen, die voor iedereen toegankelijk is; iedereen is welkom en wordt goed verzorgd; het maakt niet uit hoe oud men is, hoe fit of slank, welke conditie of ervaring men heeft. In alle lessen staat veiligheid voorop en worden diegenen met fysieke belemmeringen geholpen in het zoeken naar aanpassingen zodat steeds het maximale effect kan worden bereikt.
Elke Dru yoga les begint met een opwarming ‚Äď makkelijke en plezierige bewegingen die een goede voorbereiding zijn op het vervolg van de les.

Na de warming-up volgt een Energy Block Release (EBR), uniek voor Dru Yoga. Dit zijn specifieke bewegingsreeksen, die Mansukh Patel ontwikkelde met het doel fysieke, mentale en emotionele blokkades op te lossen. Blokkades die een volledige en positieve ervaring van de houdingen zouden belemmeren.

De les wordt vervolgd met vloeiende houdingen en bewegingen, die elk een specifiek effect op lichaam, geest en emoties hebben.

Het afsluiten van de les met een ontspanning en eventueel korte meditatie vormt het laatste diephelende onderdeel van Dru yoga.

Inmiddels is Dru een van de grootste yoga trainingscentra van Europa. Dru yoga dankt deze groeiende populariteit aan het feit dat DRU voor iedereen toegankelijk is en bovendien buitengewoon effectief bij het verminderen van stress en het omgaan met de druk die het moderne leven met zich meebrengt.

De voordelen van het beoefenen van DRU zijn talloos; toenemende kracht en flexibiliteit, een dichtere botmassa, een betere weerstand en herstel van ziektes en blessures, gewichtverlies en verlaging van de bloeddruk, maar ook wat subtielere punten als meer rust in het hoofd, meer zelfvertrouwen, geluk en persoonlijke groei.

Uit recent onderzoek blijkt dat Dru yoga, zoals Mansukh Patel die ontwikkelde, buitengewoon effectief is bij rugpijn en stress op het werk, evenals bij herstel en preventie van blessures bij professionele atleten.

Als gevolg hiervan wordt Dru yoga nu geintegreerd in scholen, ziekenhuizen, bedrijven, overheidsinstellingen en professionele sportscholen.

Leuk? post