Elke werkgever in Nederland is verplicht om goed voorbereid te zijn op ongevallen, ontruiming en brand. Dit zijn de aspecten die centraal staan bij BHV, het is verplicht om bedrijfshulpverlening te hebben.
Zoals hierboven beschreven geldt de BHV verplichting voor ieder bedrijf met één of meerdere werknemers, dit is inclusief vakantie- en uitzendkrachten. Wanneer je een eenmanszaak hebt zonder personeel en waar geen klanten over de vloer komen vervalt de BHV verplichting.
Taken bedrijfshulpverlening
De taak van een bedrijfshulpverlener is om hulp te bieden wanneer er een incident plaatsvindt binnen een bedrijf. De taken waarvoor een bedrijfshulpverlener verantwoordelijk is zijn;
- Het bestrijden en beperken van brand
- Het beperken van de gevolgen van een ongeval
- Het verlenen van Eerste Hulp Bij Ongevallen
- Het alarmeren en evacueren van alle werknemers en andere personen binnen het bedrijf wanneer er een noodsituatie zich voordoet.
Een bedrijfshulpverlener is opgeleid om goed en rustig te handelen wanneer er een noodsituatie zich voordoet. Een BHV’er weet hoe hij mensen uit een brandend gebouw moet krijgen en hoe te reanimeren wanneer het nodig is. De BHV’er neemt ook de leiding tot het moment dat de hulpdiensten aanwezig zijn.
Aantal BHV’ers
Elke werknemer kan een BHVcursus volgen en dus een BHV’er worden. Het is daarbij wel belangrijk dat er een vervangend BHV’er aanwezig moet zijn op het moment dat de BHV’er afwezig is. Er moeten dus altijd voldoende bedrijfshulpverleners aanwezig zijn, ook tijdens verlof, ziekte of vakantie. Advies is daarom om altijd minimaal 2 BHV’ers in dienst te hebben.
Afhankelijk van de grootte van en het soort bedrijf kan er bepaald worden hoeveel BHV’ers er in dienst moeten zijn. Een groot bedrijf heeft uiteraard meer BHV’ers nodig om een pand te ontruimen dan een klein bedrijfje waar slechts 2 personen werken.