Wat je moet weten over zakelijke communicatie

We hebben dagelijks te maken met communicatie op wat voor een manier dan ook. Ook in het bedrijfsleven is communicatie zeer belangrijk.Niet alleen interne communicatie maar ook externe communicatie. Hoe ga je met je medewerkers om maar ook zakelijke telefoongesprekken zijn belangrijk. Niet alleen de gesprekken zijn belangrijk ook de bereikbaarheid van het bedrijf. De zakelijke telefonie moet dus goed geregeld zijn om goed te kunnen communiceren met de klant. Daarom een aantal tips voor de communicatie met klanten.

Goed luisteren

Goed luisteren is misschien nog wel een van de belangrijkste onderdelen van communicatie. Je moet elkaar namelijk begrijpen voordat er verder iets kan gebeuren. Zorg er dus voor wanneer er een zakelijk gesprek plaatsvindt dat je niet afgeleid wordt door bijvoorbeeld een collega die langs loopt, of een vliegje die op het raam zit. Zorg er dus voor dat de persoon die je aan de telefoon hebt of wanneer je een afspraak op kantoor hebt dat je volle focus hebt voor de klant. Uit het gesprek kunnen namelijk ook al wat verkoopsignalen afgegeven worden waar je op in kunt spelen.

Ben eerlijk

Natuurlijk willen we het product of dienst wat verkocht wordt helemaal de hemel in prijzen. Pas hiermee op. Wanneer een product of dienst niet bij de klant past, probeer deze dan ook niet te verkopen, maar ga opzoek naar een betere oplossing. Wanneer deze er niet is, wees eerlijk. Wanneer je iets verkoopt wat niet bij de wensen van een klant past, zal deze nooit meer terug komen. Wanneer je eerlijk durft te zijn wordt dit vaak gewaardeerd en komen klanten sneller terug dan wanneer je ze iets hebt aangesmeerd wat onnodig was.

Geen lange onnodige informatie

Je kent ze wel, mensen die hele verhalen kunnen vertellen maar ondertussen hebben ze je vraag nog steeds niet beantwoord. Wanneer je iets probeert te verkopen moet je geloofwaardig zijn en je woordje klaar hebben liggen. Wanneer je wat informatie hebt overgebracht aan de klant is het soms verstandig om soms een stilte te laten vallen. Zo wordt de klant niet overvallen met enorm veel informatie in één keer.

Maak het persoonlijk

Het persoonlijk maken van een gesprek werkt niet bij iedereen. Voel dit dus aan voordat je het gesprek in de ik-vorm wilt gaan voeren. Voor sommige mensen kan het wel werken en kan dit het laatste duwtje in de rug zijn. Wanneer je in de ik-vorm praat en oprecht je mening geeft over bijvoorbeeld een broek of een telefoon dan wordt het gesprek wat makkelijker en vaak wat gezelliger. Het praten in de ik-vorm toont vaak ook deskundigheid en zorgt voor vertrouwen. Pas wel op, niet iedereen waardeert een persoonlijk aanpak en wilt het puur zakelijk houden.

Wat je moet weten over zakelijke communicatie
Rate this post