Hoe behoud je een klantrelatie als er sprake is van wanbetaling?

Onderzoek heeft uitgewezen dat ongeveer de helft van de verstuurde facturen door ZZP’ers niet op tijd wordt betaald. Erg vervelend natuurlijk, aangezien veel ZZP’ers hierdoor in financiële onzekerheid komen of zelfs in de problemen.

Natuurlijk wil je als bedrijf niet agressief of negatief overkomen bij de klant. Toch wil je dat de klant een keer die factuur gaat betalen. Hoe ga je om met klanten die facturen niet betalen en hoe behoud je alsnog een goede klantrelatie? Hoe behoud je goede communicatie met de debiteur?

Behoud goede communicatie

De kans is erg groot dat de klant niet op tijd heeft betaald uit vergeetachtigheid. Zorg er dus voor dat je de klant op een simpele manier herinnert dat hij of zij jou nog moet betalen. Je kunt bijvoorbeeld een paar dagen na het aanleveren van jouw diensten de klant opbellen om te vragen hoe deze bevallen zijn. Dan kun je meteen vragen of de factuur is aangekomen en of dit voor de klant naar verwachting is.

Hiermee help je de klant niet alleen herinneren dat hij jou dient te betalen, je doet veel meer. Je bent bezig met klantbinding. De klant heeft het gevoel dat jij hem echt waardeert, daarnaast kun je ook nuttige feedback krijgen voor je bedrijf.

De wanbetaler heeft geen geld

Het kan ook zo zijn dat de wanbetaler je niet betaalt simpelweg door financiële moeilijkheden. Misschien is dit wel de meest vervelende wanbetaler, want je weet dat hij of zij je niet kan betalen. Het is belangrijk om in deze situatie een middenweg te zoeken. Je wil je geld hebben, maar moet ook rekening houden met de klant. Stel een betalingsregeling voor en laat de klant een (maandelijks, wekelijks) bedrag bepalen wat hij aan jou betaalt. Op deze manier kom je de klant tegemoet op een positieve manier en krijg je alsnog jouw geld.

Stuur simpelweg een herinnering

Je kunt ook voor jezelf vaststellen dat je gewoon een herinnering stuurt wanneer je na een aantal dagen nog niet het geld hebt ontvangen. Zo zorg je er waarschijnlijk al voor dat veel facturen toch worden betaald. Doe dit simpelweg door de factuur opnieuw te versturen met als titel ‘betalingsherinnering’. Zet er betalingsdeadline op, zodat klanten weten wanneer zij écht moeten betalen.

Niet te soepel zijn

Het is wel van belang dat je niet te soepel bent. Sommige klanten zullen niet betalen, ook niet nadat je hen tig herinneringen hebt gestuurd. Wees dus na bijvoorbeeld een telefoontje en twee betalingsherinneringen dan ook niet bang om een incassobureau in handen te nemen. Misschien dat dit voor jou overkomt als negatieve klantvriendelijkheid, maar het is natuurlijk ook gewoon belangrijk dat jij jouw geld krijgt.

Het kan dus vrij lastig zijn om een factuur betaald te krijgen én een goede klantrelatie te behouden. Toch zijn veel ‘problemen’ al opgelost met een simpele betalingsherinnering, een goede communicatie met de debiteur is dus belangrijk. Mocht dit niet zo zijn dan kun je altijd een incassobureau in handen nemen.

Leuk? post

Plaats een reactie