Alles wat je moet weten over credit management

Voor veel mensen is de financiële wereld onbekend. Laat staan dat mensen weten wat credit management inhoudt. Toch kan het voor sommigen handig zijn om hier meer over te weten te komen. Voor ondernemers is er door middel van credit management namelijk veel te winnen in de financiën. In dit artikel wordt de term credit management uitgebreid besproken en wordt verteld welke voordelen het inzetten hiervan voor u als ondernemer heeft.

Credit management

Eenvoudig gezegd is credit management een onderdeel van de financiële administratie van een organisatie, een bedrijf of een (semi)overheidsinstelling. Vaak is de afdeling die zich hiermee bezig houdt beter bekend als de afdeling debiteurenadministratie.De term credit management is bij minder mensen bekend. Dit heeft te maken met het feit dat deze term uit Amerika is overgewaaid. Daar wordt credit management al jaren als belangrijk en onmisbaar onderdeel in de bedrijfsvoering gezien. Dat is ook niet gek, want credit management gaat kort gezegd over het tijdig innen van uitstaande facturen. Daarnaast kunnen debiteurenrisico’s beoordeelt worden, kan de kredietwaardigheid bepaald worden en kunnen klantcontacten op financieel gebied hierdoor worden onderhouden. Nederlandse bedrijven zien credit management als steeds belangrijker en beginnen te beseffen dat het meer is dan het incasseren van uitstaande facturen.

De belangrijkste trends

Belangrijke trends voor bedrijven op het gebied van credit management, die het afgelopen jaar duidelijk zijn geworden en die vandaag de dag nog steeds van invloed zijn, zijn de volgende:

  • Collection-date inzetten: dit houdt eigenlijk in dat het zoveel mogelijk verzamelen van data een belangrijke rol speelt. Dit kan door middel van het opslaan van klantendata, het maken van eigen datamarts en toegang verkrijgen tot de data uit de het leven van de consument. Deze data slim gebruiken, levert veel op. Zo kan een data-analist voorspellende modellen ontwikkelen waarmee kan worden bepaald of iemand in betaalproblemen zal komen. Dit is om verschillende redenen handig. Vooral omdat een klant dan preventief kan worden benaderd, zodat deze ervan op de hoogte is en er afspraken gemaakt kunnen worden.
  • Efficiënter werken: steeds meer taken worden overgedragen aan systemen. Daar is geen mens meer voor nodig, die taken gebeuren automatisch. Taken als het bellen van debiteuren, worden nog steeds gedaan door mensen. Maar voor het verzamelen van relevante bedrijfsdata zijn handige systemen waar deze informatie uit kan worden gehaald. Daar zijn dus geen mensen meer voor nodig, wat ervoor zorgt dat er efficiënt gewerkt kan worden.
  • Inzet van multichannel: als een bedrijf credit management goed wil inzetten, moet een organisatie of een bedrijf bereikbaar zijn. Dat is namelijk van groot belang bij het succes. Vandaag de dag is het te beperkt om alleen gebruik te maken van een brief of een vaste telefoon. Een credit manager zal extra communicatiekanalen moeten toevoegen aan deze twee kanalen. Dit moet wel op een efficiënte manier gebeuren. Door middel van A-B-testing kan bijvoorbeeld getest worden welke communicatiekanalen het beste werken en het meeste worden gewaardeerd door de klant.
Leuk? post

Plaats een reactie