CV Ketel Vaillant HR-Gaswandketel VHR NL 24-28 C (Bouwjaar 2001) defect waarbij er geen warm water komt of geen centrale verwarming.
Is je CV ketel kapot en wil je zelf eerst kijken of je het kunt repareren? Hier vind je de meest voorkomende problemen bij de Vaillant 24-28C CV Ketel. Tevens worden onderstaande onderdelen ook in Nefit en Atag ketels gebruikt.
De klachten:
Scenario 1: Je draait de warm water kraan open en er komt geen warm water uit. De CV (centrale verwarming) doet het wel.
Symptoom: De leidingen van de radiator worden warm als de warm waterkraan openstaat terwijl de kamerthermostaat lager staat dan de omgevingstemperatuur. De ketel geeft waarschijnlijk wel code 4 weer op het display welke warmwater aanvraag betekend. Ook kan code F06 worden weergegeven.
Scenario 2: Je krijgt wel warm water maar de cv doet het niet. De kamerthermostaat staat hoger ingesteld dan de omgevingstemperatuur en de ketel geeft waarschijnlijk wel code 5 weer op het display welke centrale verwarming verwarmen betekend.
Oorzaak:
De cv ketel heeft een driewegklep welke schakelt tussen of warm water of centrale verwarming. Deze klep gaat vaak stuk waardoor de cv ketel vaak nog maar alleen warm water geeft of cv. De motor bovenop bediend de klep. Dit is het grijzen kastje bovenop de driewegklep met aan de rechterkant een stekkertje. Als de klep defect raakt en moeilijk beweegt of zelfs vast zit kan hierdoor de motor ook defect raken.
Hoe kom je er achter wat defect is
Verwijder de kap van de cv ketel. Dit doe je door de 2 schroeven aan de voorkant te verwijderen.
Zorg dat je kamerthermostaat laag staat en de warm water kraan uit. Het display moet code 0 aangeven wat de rust stand betekend. Op de motor (grijze kastje) zit een wit palletje in het midden.
Dit witte palletje is een indicator van de stand van de motor. Als je reset indrukt moet de motor na enkele seconden in beweging komen en de ketel zal via het display meerdere programma’s vlug doorlopen om alles te controleren. Langzaam beweegt het palletje naar beneden en dan weer naar boven. In dit geval zou de motor goed zijn en werken.
De motor (Honeywell VC8010)
Als het palletje niet beweegt zit er vermoedelijk een probleem in de motor. De motor unit kun je verwijderen door het grijze palletje aan de onderkant van de motor in te drukken en de unit een kwartslag linksom te draaien. De motor moet nu loskomen de driewegklep. Hierbij komt geen water vrij.
Nu de motor is losgekoppeld van de driewegklep en hij nog wel is aangesloten met het stekkertje kun je opnieuw de reset indrukken. De motor zou nu moeten gaan werken. Aan de onderkant van de motor welke normaal aangekoppeld is aan de klep moet je een beweging kunnen zien. Is dit niet het geval controleer dan of je een klik hoort van een relais dat in de motor zit. Probeer de ketel opnieuw te resetten om dit waar te nemen. Neem je alsnog niets waar, trek dan het stekkertje los, reset de ketel opnieuw en plug dan constant de motor stekker in en uit om waar te nemen of er een klikje is van het interne relais. Krijg je alsnog geen klikje is er waarschijnlijk een probleem met de aansturing (printplaat). Hoor je wel een klikje maar beweegt de motor niet dan zijn vermoedelijk de schakelaars vervuild.
De motor repareren
Om de motor te repareren moet deze worden geopend. Haal de bovenkap eraf maar wees voorzichtig dat je het binnenwerk niet beschadigd.
Op het printje zitten 2 schakelaars welke bestaan een 2 koperen plaatjes.
Maak de contacten hierop schoon met bijvoorbeeld een wattenstaafje met alcohol.
Gebruik geen schuurpapier.Brandspiritus is ook mogelijk.Vermoedelijk gaat de driewegklep te zwaar waardoor er vonken ontstaan tussen de koperen contacten ontstaan. Deze vonken veroorzaken zwarte aanslag welke niet meer elektrisch geleidt.
Hierdoor draait de motor niet meer. Het relais dat je hoort klikken geeft dan nog wel aan dat er spanning op het print komt te staan.
Bij het terug plaatsen van het printje moet je ervoor zorgen dat beide koperen plaatje zich aan de rechter kant het kunststof asje bevinden. Ze komen vanzelf in positie. Zet de motor weer in elkaar en koppel deze weer aan het stekkertje. Reset de ketel opnieuw en controleer of de motor weer werkt.
Plaats je de motor niet terug op de driewegklep! Eerst moet deze gecontroleerd worden anders kan de motor opnieuw defect raken.
De 3-wegklep controleren
Als de motor los is van de driewegklep is er een metalen pin zichtbaar met een veer. Deze pin kan worden ingedrukt wat met enige kracht te doen is. Hiervoor kun je de zijkant van de motor gebruiken of een 2 euro muntstuk. Probeer een paar keer de klep naar beneden te duwen. Dit moet in 1 beweging kunnen. Mogelijk dat hij in het begin iets blijft plakken. Als hij helemaal naar beneden geduwd is en je laat hem los, moet hij direct weer terug omhoog schieten. Als hij langzaam omhoog komt is de klep kapot. Als hij ook niet in 1 beweging naar beneden te krijgen is, is hij ook stuk.
Het binnenwerk van de 3-wegklep vervangen
Je kunt hier het binnenwerk van vervangen. Dit onderdeel (280333) wordt ook wel een cartridge genoemd. Deze is zelf eenvoudig te vervangen.
Dit onderdeel kost ongeveer 40,- Euro. Je krijgt er een sleuteltje bij om het los te draaien.
Ook al kost de gehele driewegklep niet heel veel meer dan alleen het binnenwerk, het is onzin en een hoop extra werkt om de gehele driewegklep te vervangen aangezien dit toch niet kapot gaat.
Hoe ga je te werk? Haal de stekker van de ketel uit het stopcontact. Haal de druk van de ketel door water uit je cv te halen. De plek waar je hem normaal gesproken bijvult kun je hem ook aftappen. Laat hem helemaal leegstromen. Draai vervolgens de cartridge los met het bijgeleverde sleuteltje. Deze kan behoorlijk vast zitten dus probeer deze met beleid los te halen zonder het plastic af te breken. Eenmaal de klep/cartridge eruit kan de nieuwe erin gezet worden. Je zult direct merken dat deze heel soepel beweegt. Plaats vervolgens de motor weer terug. Vul de cv weer bij tot +/- 1,5 Bar.
Steel de stekker in het stopcontact. De ketel doorloopt weer een testprogramma waarbij de motor van de driewegklep bediend wordt.
De reparatie is klaar en alles moet weer werken zoals het hoort.
Rare storingen die komen en gaan
Mocht het voorkomen dat je rare en onverklaarbare storingen krijgt met eventueel foutcode F dan kan het zijn dat je een probleem hebt in de printplaat (121312).
Haal het print los d.m.v. de stekkers los te halen en schroef vervolgens de trafo los aan de onderkant met de 4 boutjes. Het kunstof frame is los te klikken.
Ga op zoek aan de onderkant van de printplaat naar een slechte soldering.
Vaak is de brugcel (zwart langwerpig onderdeel met 4 pootjes) de boosdoener waarvan 1 pootje los gaat zitten. Soldeer deze na met een soldeerbout en wat soldeer waarma het probleem vermoedelijk is opgelost.
Statuscodes
0 geen warmtevraag of wachttijd van maximaal. 45 sec.
1 ventilator start en ontsteektoerental nog niet bereikt
2 voorventileren of naventileren
3 ontsteken
4 in bedrijf voor verwarming
5 in bedrijf voor warmwater
6 temperatuur bereikt
7 pompnaloop
8 branderinschakelvertragingstijd actief
9 vorstbeveiliging actief
Storingscodes
Geeft de ketel in het display een letter E of F? Dan is dit een foutcode.
F01 = Vlamstoring
Mogelijke oorzaak: lucht in de gasleiding, gaskraan staat dicht, gasvoorziening gestoord, luchttoevoer of verbrandingsafvoer niet in orde
F02 en F03 = temperatuurbegrenzer heeft aangesproken
Mogelijke oorzaak: te weinig water in de cv-installatie / lucht in het toestel
E13 = te weinig doorstroming
Mogelijke oplossing: meer radiatoren open draaien
F01, F04, F05, F06, F07, F08, F09, E11, E12
Dit duidt op een defect onderdeel in de ketel
Reacties:
ongeveer een jaar geleden
ongeveer een jaar geleden
2 jaren geleden
Nog maar weer eens bedankt voor dit heldere verhaal.
Vandaag een vrijwel identieke honeywell opengehaald omdat de motor niet meer stopte waardoor continue gewisseld werd tussen cv verwarmen en tapwater. Bij mij zaten de zwarte nokken aan de lange zijden ipv aan de korte maar ook hier was heel wat gewrik nodig om t kreng open te krijgen. De contactlippen waren zodanig verbogen dat het contact niet open ging! Na zuiver schoonmaken en uitrichten werkte alles weer goed. de rvs as in de klep liep nog mooi soepel dus die heb ik niet verwisseld. Ik vraag me nog wel af waar het drukverschil op de manometer vandaan komt als ik met de hand de omschakeling doe. De meter slaat zomaar een halve bar heen en weer!
2 jaren geleden
2 jaren geleden
2 jaren geleden
Zodra de verwarming ingeschakeld wordt hoor ik een harde klap. Het lijkt dan net of er iemand met een hamer op een radiator slaat.
Ondanks dit problem werkt de ketel qua verwarming en warm water voorziening verder goed.
Enig idee?
2 jaren geleden
En…Is het juist dat de kabelstrip tussen de display en de trafo-unit wel heel erg kort is? Een verkeerde beweging bij de bedrading, en de stekkertjes schieten al los.
3 jaren geleden
Dank voor deze topic! Heeft me een hoop geld gescheeld…
ik kwam dit nog tegen voor het ontluchten, voor mij werkte het perfect Na het leeg laten lopen wilde de ketel niet meer opstarten en schoor in allerlei codes, vooral F13 terwijl alle radiatoren openstonden… de temperatuur schoot in enkele seconden naar boven de 90 graden!
Succes!
Laatst heb ik een radiator verwijderd en na het hervullen van het systeem met water, liet de Vaillant verschillende foutmeldingen zien, maar vooral F06. Volgens het boekje kon ik dan maar beter een monteur laten komen. Terwijl we niets met de ketel hadden uitgevoerd! Dus waarschijnlijk lucht.
De volgende ingrepen bleken nuttig, nadat het front van het apparaat is weggehaald:
Links vooraan het apparaat, op halve hoogte zit de waterpomp, met een grote schroef in het midden (platte schroevendraaier nodig). Deze iets losdraaien om de pomp te ontluchten. Daarna wel weer aandraaien om lekkage te voorkomen. Hielp bij mij niet genoeg.
Let op dat door het ontluchten de druk ineens kan wegvallen en dan stopt de ketel er ook mee. Dus zorg dat het minimumniveau van 1 bar wordt gehaald door extra water in te laten.
Boven de waterpomp, helemaal achterin op het pomphuis zit nog een automatische ontluchter. Ziet er uit als een fietsventiel, inclusief dopje. Draai het dopje eraf en druk met een stevig voorwerp (een drevel of met een flinke spijker met stompe punt) het palletje naar beneden. Zoals je bij een autoband de lucht er uit laat lopen. Als het goed is, komt er opnieuw lucht uit. Als er een beetje water meekomt, is dat niet zo erg. Draai het dopje er weer op, maar niet te vast, de lucht moet kunnen ontsnappen door de ontluchter zelf.
De ketel draait weer als een zonnetje. Ontluchten van de radiatoren blijft nog wel nodig, de eerste dagen.
3 jaren geleden
http://www.installinfo.nl/wp-content/uploads/VAILLANT-storingssleutel-vhr-juni_2009.pdf
3 jaren geleden
Bedankt voor de goede uitleg! In mijn Nefit Ecomline zit de vergelijkbare VC8010-12 en die doet het nu weer na schoonmaken.
Paar extra tips:
Naast een wattenstaafje heb ik een gum gebruikt om de contacten schoon te maken, dat verwijdert net iets meer vastzittende aanslag zonder krassen te maken.
De behuizing open maken is inderdaad lastig. Ik heb eerst een kleine schroevendraaier in de gleuf gestoken op de plaats van de connector, daar zit een klein gat. En toen ik wat ruimte had gemaakt er een grotere schroevendraaier tussengestoken en toen ging het redelijk makkelijk. Let op dat je bij het wrikken geen kracht op de connector uitoefend, dat kan de printplaat beschadigen.
3 jaren geleden
Het gaat hier om een HRV Vaillant 24-28C
Na zijn vertrek bleken de radiatoren nog steeds niet warm te worden.
Installateur kwam een tweedemaal en verving de circulatiepomp.
Het probleem bleek nog steeds niet verholpen. Hij belde wel 4 maal naar een Vaillant service punt voor hulp en wil nu nog (bij al een derde bezoek) de warmtewisselaar vervangen. Na zijn vertrek heb ik zelf nog eens goed naar de warmwaterkranen gekeken en constateerde dat de kraan in het ligbad maar heel weinig drupte (ca.een drupje per minuut)
Met veel moeite deze kraan kunnen sluiten, zodat deze echt niet meer lekte…..en alles werkt nu prima. Het is nu laat op de avond DHZ zaken dicht. Moet dus nog een nieuw binnenwerkje kopen. Waren alle kosten nu voor niets? Okay om de zoveel tijd een nieuwe cartridge en motor kunnen geen kwaad, maar de circulatiepomp en nog komende warmtewisselaar lijken mij overbodig. Wordt nog een leuk gesprek dus. Kortom het is een kleine moeite om de kranen zorgvuldig op lekken te controleren en dit zeker bij een ligbad, gezien dit wellicht minder snel opvalt. Een nieuw binnenwerkje kost nauwelijk iets bij een DHZ en blijkt de zaak toch aardig te kunnen verstoren, waar men verkeerde conclussies trekt en onnodige kosten kan vermijden..
3 jaren geleden
3 jaren geleden
Ben alleen vergeten te checken of de veer van de klep soepel werkt. Moet ik vanavond nog maar even voor zekerheid checken, anders is de motor binnenkort echt stuk.
Het tikken van de relais in mijn motor was maar subtiel hoorbaar, dus verwacht geen duidelijke klik geluiden die de ketel elders wel maakt.
3 jaren geleden
Mensen pas aub op voor uw handen. Niet uitschieten met een schroevendraaier.
3 jaren geleden
Heb met jou info de ketel kunnen repareren zonder de komst van een monteur of extra kosten.
Mn probleem was ineens geen warm water meer.
Ff gegoogeld en hier terecht gekomen.
Ketel (hr33t) gereset.
Motor werkt. Geen warm water of boiler modus.
Motor los gekoppeld.
Werkte prima.
Pal ingedrukt en dit ging moeilijk.
Na een lichte weerstand ineens een klik en het ging soepel.
Weer warmte gevraagd en warempel warm water.
Display gaf code 9 en controle gaf aan een druk van rond de 1,6 bar.
Alles een paar keer in gedrukt en terug laten komen tot het soepel ging.
Water bijgevuld.
Motor erop ketel aan en alles werkt weer perfect.
Bedankt voor de hulp geweldig.
3 jaren geleden
3 jaren geleden
ik voel me wel een beetje genept, dus het verhaal zal nog best een staartje krijgen, maar ik ben blij dat ik nu zelf mijn ketel weer aan de praat heb!
kleine verbetertip: misschien wat betere foto’s of beschrijving van hoe je de motor opent ;). Die van mij heeft nu wat schroevendraaiersporen 😉
nogmaals..dank!
3 jaren geleden
Allereerst ook mijn complimenten voor het artikel,zeer duidelijk en helder uitgelegd. Mijn VHR 24-28 is van dec. 1999, en ik heb bovenstaande problemen met reparatie van de driewegklep ook reeds moeten uitvoeren, helaas heb ik te lang met het versleten binnenwerk lopen klooien en zodoende was mijn motor ook stuk gegaan. Maar dit is ondertussen al weer een jaar of 7 geleden. Wel heb ik echter een probleem wat ik nog nergens tegen ben gekomen en waar ik zelf nog geen sluitend antwoord op heb gevonden namelijk het volgende: Als mijn verwarming loopt of warm water loopt, dan gaat de ketel al naar 1 a 2 minuten modulerend lopen branden, dwz, hij gaat van hoog naar laag toerental en andersom, dit doet hij continu door en soms stopt hij zelfs even met branden om vervolgens weer te onsteken en om verder te verwarmen. De gasdruk is goed gemeten op het gasblok, en de temperatuur sensoren heb ik reeds vervangen en gewisseld, echter hierin verandert er niets, wat ik wel signaleer is dat de temperatuur direct heel snel omhoog loopt op het display richting de 85 gr. en dat hij vervolgens dus dan af gaat remmen om de temp. niet te hoog te laten worden, het lijkt een soort doorstroom probleem, echter de pomp draait goed. (maar doet hij het ook goed genoeg?). Het lijkt er sterk op als hij op vollast gaat draaien dat hij zijn warmte niet snel genoeg kan kwijt raken en dat hij daarom snel aftoert naar een laag brand nivo, om vervolgens na een 10 sec. weer harder te gaan branden en weer na 10 sec. aftoert en optoert en aftoert enz. je merkt het ook een beetje in je warmwater afnamen als je een kraan vol open zet, soms wordt het water weer wat warmen en dan weer wat koeler. Het probleem is er al zeker 3 jaar en de ketel valt Nooit in storing. Helaas heb ik op internet nog niemand kunnen vinden met een soort gelijke ervaring. Dus mocht iemand een idee hebben dan hoor ik het graag. mvgr. Iwan Cornelissen.
3 jaren geleden
Dank aan de auteur!
3 jaren geleden
3 jaren geleden
Verdachten: de pomp (circuleert niet), of de 3-weg klep (gaat niet open naar de externe CV-circuit).
Eerst de pomp. De zilveren schroef-dop eraf – de rotor draait (leg een doekje eronder, lekt). Ook het feit dat de ketel continue warm water levert, geeft aan dat de circulatie in de interne circuit in orde is. Deze is het dus niet. Ook heb ik de ketel zelf, via de ontluchtingsventiel (M10 moer boven op de leiding), aantal keer ontlucht (PAS OP: HEET!) Dit hielp steeds niet.
Dan naar de 3-weg klep gekeken. Volgens deze video http://www.youtube.com/watch?v=e8bsAhGupS8 was de cartridge van de klep stuk. Nieuwe gehaald bij de Warmteservice (36 euro), CV leeg laten lopen, oude uit-nieuwe in. Oude had zwarte aanslag – weggepoetst, met vaseline gesmeerd. Kon zo weer terug plaatsen, maar de nieuwe zat er al weer in. De oude ligt nu als reserve.
Enfin, CV gevuld tot 2 bar, Aangezet – zelfde foutmelding, F03. Zelfde kokende geluide in de ketel…
Oplossing? De kraan bij de radiator in de woonkamer (waar de termostaat zit) was dichtgedraaid (door mijn lieve kinderen, #&^#$*@^!) Kraan open – probleem weg.
Blijkbaar zit er in mijn huis geen enkele “bypass” voor de radiatoren, en als ze allemaal dicht zijn is er geen circulatie in de CV systeem mogelijk -> kokend water in de boiler.
Kosten van dit lesje: een lange avond + ochtend, 20 keer de trap op en neer, + 36 euro nieuwe 3-wegklep (achteraf gezien, was alleen nodig om dat sleuteltje te hebben om de oude er uitbouwen+schoonmaken+terugzetten)
Nu werkt ie weer als nieuw 😉
P.S. Na het hervullen van de CV moet je hem eerst goed laten warmdraaien, dan elke radiator ontluchten, en een paar keer herhalen. Zeker als je druppelende of “fles-vullende” geluiden hoort, of als een verre einde van je radiator niet warm wordt.
3 jaren geleden
Ik heb een probleem met mijn Valliant Vhr 24-28c ketel en misschien kunnen de handige mensen hier, mij helpen.
Het probleem zit hem in de warmwater functie. Als ik bijvoorbeeld een emmer warm water tap, krijg ik heet koud heet koud heet koud…. en geeft de ketel E12 aan. Resetten hoeft niet, want hij start telkens weer opnieuw op.
Het probleem met de emmer kan ik mee leven, maar onder de douche is het minder prettig want iedere keer krijg ik koud water.
Als ik bij de ketel sta met de warme kraan vol open, loopt de ketel temperatuur (display) snel op naar 95 graden waarna hij abrupt stopt met branden en foutmelding E12 weer verschijnt.
Wie kan mij helpen?
3 jaren geleden
kan ik iemand mij vertellen hoe ik de warmhoudfunctie uit zet ik wordt er gek van s’nacht dat die telkens aan slaat.
heb de handleiding al doorgelezen maar daar werd ik niet veel wijzer van..
kan iemand mij stapgewijs vertellen hoe dit moet?
alvast bedankt
P. Steenbergen
3 jaren geleden
Wat een feest! Hij doet het weer!
Dank voor de duidelijke aanwijzingen. Echt super!
Groet, Martin.
3 jaren geleden
geweldige site dit. Misschien kan u mij helpen met het volgende:
Mijn vaillant ketel loopt op tot 70 graden en slaat dan vervolgens in stand 8 branderinschakelvertragingstijd actief. Na 5 minuten start ie dan weer opnieuw. De onderkant van de radiatoren blijven koud vooral in de laatste kamers. Een idee wat ik kan doen?
3 jaren geleden
De warmhoud functie van de platenwisselaar kun je wel uitzetten wanneer je nachtrust verstoord wordt door de warmhoud functie.
Is symtoom bestrijding in jouw geval, beter om verder te kijken.
Je beschrijft het proces van opwarmen keurig,nu bij die 70 graden cv water temperatuur heeft het tapwater in de platenwisselaar zijn 60 graden bereikt,dus dat werkt prima.
Het snelle afkoelen lijkt op een stroef lopende cartridge of beschadigde cartridge. Wanneer hierdoor het cv water van je radiatoren deels door de platenwisselaar vloeit koelt deze overmatig snel af op het moment van omlopen naar cv van de drieweg klep. Loopt de Honeywell motor wel volledig om?
Loopt de pomp misschien continu door?
Een tweede oorzaak is afkoelen via tapkranen, langzaam druppende kranen,lekje in warmwater leiding o.i.d.
Controleer het door even de ketel uit te zetten (stekker eruit), loop naar een wastafel en laat het warmwater een minuut lopen,kraan weer dicht en ketel weer aanzetten. Ga vervolgens een kwartier koffie drinken ,voel daarna eens aan de linker koperen leiding(uitgaande warmwater) onder je toestel, deze moet koud zijn op 80cm vanaf de ketel.
Is ie warmer geworden….is dat de oorzaak van je probleem.
Even nog voor iemand met een clos-in boiler;
Die KAN Hotfill zijn aangesloten, daarbij kan een inlaatcombinatie blijven druppen via zijn overstortventiel. Kijk eens met een zaklamp onderin je kastje. Druppen mag in deze, enkel na of tijdens opwarmen van boiler ,daarna (paar minuten) moet het stoppen.
3 jaren geleden
De warmhoud functie van de platenwisselaar kun je wel uitzetten wanneer je nachtrust verstoord wordt door de warmhoud functie.
Is symtoom bestrijding in jouw geval, beter om verder te kijken.
Je beschrijft het proces van opwarmen keurig,nu bij die 70 graden cv water temperatuur heeft het tapwater in de platenwisselaar zijn 60 graden bereikt,dus dat werkt prima.
Het snelle afkoelen lijkt op een stroef lopende cartridge of beschadigde cartridge. Wanneer hierdoor het cv water van je radiatoren deels door de platenwisselaar vloeit koelt deze overmatig snel af op het moment van omlopen naar cv van de drieweg klep.Loopt de honeywel motor wel volledig om?
Een tweede oorzaak is afkoelen via tapkranen, langzaam druppende kranen,lekje in warmwater leiding o.i.d.
Controleer het door even de ketel uit te zetten (stekker eruit), loop naar een wastafel en laat het warmwater een minuut lopen,kraan weer dicht en ketel weer aanzetten. Ga vervolgens een kwartier koffie drinken ,voel daarna eens aan de linker koperen leiding(uitgaande warmwater) onder je toestel, deze moet koud zijn op 80cm vanaf de ketel.
Is ie warmer geworden….is dat de oorzaak van je probleem.
3 jaren geleden
Wat mij verbaast is dat de ketel zo vaak opstart ook al wordt er niets gevraagd aan warm water of verwarming.
Is die warmhoudfunctie zo kritisch, of staat hij verkeerd afgesteld?
Steeds weer warmt de ketel op van mode 0 via 5, 6, 2, en dan 7, de naloop van circa halve minuut, van circa 30 naar bijna 70 graden.
Dit herhaalt elke zoveel minuten en steeds weer koelt het water dan eerst weer af van bijna 70 naar circa 30 graden. Dit afkoelen gaat eerst langzaam, vervolgens vrij snel.
Weet iemand waarom die zo doet? Ik slaap vlakbij die cv ketel en die opstart zo vaak. ik vind eigenlijk niet normaal
4 jaren geleden
4 jaren geleden
4 jaren geleden
4 jaren geleden
4 jaren geleden
Als ik de grote wartelmoer losdraai en de connector losneem kan ik een blijkbaar toch soort motordeel voorzichtig loshaken van een as met een kogeltje die uit de driewegklep komt.
Deze as ging vrij stroef en ik heb hem enkele keren heen en weer bewogen. Als ik een reset gaf zag ik de pen uit het motordeel netjes bewegen. Met enige moeite heb ik de boel weer kunnen inhaken en alles weer gemonteerd.
Het lijkt zowaar alsof nu de cv buizen niet meer warm worden bij gebruik van warm water.
Wat mij verbaast is dat de ketel zo vaak opstart ook al wordt er niets gevraagd aan warm water of verwarming.
Is die warmhoudfunctie zo kritisch, of staat hij verkeerd afgesteld?
Steeds weer warmt de ketel op van mode 0 via 5, 6, 2, en dan 7, de naloop van circa halve minuut, van circa 30 naar bijna 70 graden.
Dit herhaalt elke zoveel minuten en steeds weer koelt het water dan eerst weer af van bijna 70 naar circa 30 graden. Dit afkoelen gaat eerst langzaam, vervolgens vrij snel.
4 jaren geleden
Als je warmwater gebruikt wordt ook de CV warm, dus bij bijv. douchen in de zomer “genieten” we ook van bloedhete radiatoren.
Ik zie wel iets wat op een driewegklep lijkt, midden voor, maar niet zoals hierboven op de foto’s. Ik voel een tik bij het gebruik van warm water, maar omdat het een soort pijpconstructie lijkt zie ik geen motor of pal, alleen vooraan een plastic kap met bedrading.
ik denk dat het een magnetische klep is.
Wat zou het kunnen zijn dat bij warmwater ook de CV warm wordt.
Geen storingsmeldingen. Laatst waren we een paar dagen weg en druppelde de kraan op de badkamer en was de radiator bloedheet. Wat een verspilling dus.
4 jaren geleden
groet,
Roel
4 jaren geleden
Helaas, zojuist de kap van mijn ketel gehaald en er achter gekomen dat ik een driewegventiel ipv de beschreven driewegklep + motor heb. Dat verandert de zaak naar ik aannneem (complexer te vervangen en duurder?). Of moet ik het meer in de electronische aansturing zoeken?
Ik heb hem nu eerst gereset om te kijken of dat soelaas biedt….
4 jaren geleden
4 jaren geleden
Ook mijn complimenten voor de uitleg. Ik moet de diagnose nog stellen. Op zich functioneert de ketel (18-22c Vaillant) prima maar de afgelopen dagen heb ik gemerkt dat sommige radiatoren enigszins warm worden terwijl de verwarmingsfunctie uit staat. Als ik zo je verhaal lees zou je goed de driewegklep en/of motor kunnen zijn. Wat ik wel heb gemerkt maar nooit echt lastig heb gevonden, is dat het kiezen voor de optie warm water én verwarming tegelijkertijd, niet het gewenst effect had (als ik warm water tap, stopt de ketel sowieso met verwarmen). Zou dat ook aan de driewegklep kunnen liggen?
4 jaren geleden
4 jaren geleden
Servicebedrijf raad aan beide sensors te vervangen, meestal komt die andere er vrij snel achteraan.
Japio
4 jaren geleden
heb een ander probleem met mijn Vaillant VHR 24-28c.
Regelmatig zie ik de foutcode F08, en met een paar keer reset werkt ie dan weer even.
Nu zegt het manual dat dit de retour sensor is, en die wil ik wel vervangen, maar kan ik die er zo uit draaien zonder dat er water uit spuit?
Of zijn er nog andere dingen die hier op wijzen?
Groeten,
Japio
4 jaren geleden
Het gaat om een actuator, een 3-weg regelklep en een automatische ontluchter. De monteur is net weg en hij rekent 180,- alleen voor de onderdelen. Heb t idee dat ik in de zeik ben genomen, klopt dit?
4 jaren geleden
Nu werkt alles wel weer maar ik heb nu maar kort warm water, dan komt er weer wat koud en dan weer warm, kortom vervelend met douche. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
4 jaren geleden
4 jaren geleden
4 jaren geleden
Mijn ketel bromt heel erg. hij doet dat als hij op bedrijf 4 staat (verwarming) nu kan het zijn dat ik te weinig radiatoren heb, maar het is iets van de laatste paar maanden. Ik had eerst een ketel storing waarbij ik de monteur moest bellen (niet dus) ik heb de puntjes van de ontsteking eens goed schoongemaakt, en toen deed hij het weer, alleen nu bromt het.
Enig Idee?
4 jaren geleden
Als hij niet bromde voor de aanpassing (schoonmaakbeurt) kijk dan na of alles wat je los hebt gehaald goed vast zit.
4 jaren geleden
Ook heb ik nog nieuwe , originele , onderdelen van deze ketel , en wil deze voor de helft van de winkel prijs verkopen , dus bij intresse graag ff mailen wel onderdeel je nodig hebt en ik geef de prijs .
henk
hmvogel@hotmail.com
3 jaren geleden
heb je die ketel of onderdelen nog en zo ja wat gaan ze kosten.
Kees,
4 jaren geleden
4 jaren geleden
4 jaren geleden
4 jaren geleden
Ik heb exact dezelfde ketel.
Ons probleem is dat hij er 2 uur over doet om de kamer te verwarmen van 15,5 graden naar 19 graden… en als je bijvoorbeeld 21 graden invoert, komt hij daar nooit op! Nou ben ik erachter dat we waarschijnlijk de aanvoer temperatuur aan moeten passen, dit kan je doen door op de ketel + en – tegelijk in te drukken, maar er gebeurt dan bij ons niks, alsof hij niet reageert op die toetsen.. Enig idee wat dit kan zijn?
Alvast bedankt.
Groet,
Sebastiaan
4 jaren geleden
4 jaren geleden
Dank dank dank, Stefanie
4 jaren geleden
Prima helder artikel. Ik heb nog een vraag. Bij mij beweegt het palletje bij het resetten van beneden tot de midden stand en niet verder.
Wij hebben het probleem dat we alleen warmwater krijgen als de cv niet ingeschakeld is door het thermostaat.
4 jaren geleden
4 jaren geleden
4 jaren geleden
4 jaren geleden
Hoogstwaarschijnlijk is het toch toeval dat dit onderdeel storing veroorzaakt. Het blijft een gevoelig onderdeel. Gelukkig is het opgelost 🙂
4 jaren geleden
Ik vind heel verdacht dat de VC8010 net kapot gaat na een onderhoudsbeurt waarbij de monteur niet mocht vervangen wat hij graag wilde… Wat me opviel was dat de binnenkant van de VC8010 heel vettig was, alsof er met WD40 in was gespoten. Maar gelukkig heb ik die monteur (of een andere) niet meer hoeven te bellen! 🙂
4 jaren geleden
4 jaren geleden
4 jaren geleden
4 jaren geleden
Het daadwerkelijk vervangen van de driewegklep én motor kun je als professional in 5 minuten doen. Wellicht heeft de installateur tijd nodig gehad om het defect te vinden.
Een ervaren monteur zou het euvel binnen 30 minuten moeten verhelpen inclusief storing zoeken.
Als je het mij vraagt voegt een 2de monteur niets toe. Waarschijnlijk een leerling monteur waarvoor ik niet zou betalen.
4 jaren geleden
4 jaren geleden
Deze vraag stel ik omdat een weekje geleden een installateur – hij was samen met een collega – voor vervanging van de cartridge voor ieder van hun 45 minuten rekende. Samen is dit dus 1,5 uur. Dit tijdsbestek lijkt mij nogal veel, als ik de tekst op deze pagina lees en deze klus als eenvoudig afgedaan wordt.
4 jaren geleden
5 jaren geleden
5 jaren geleden
Is de klep vervangen voordat de motor is vervangen? Anders kunnen nieuwe onderdelen ook opnieuw defect raken. De klep moet soepel lopen. In het geval dat de klep niet soepel loopt kan de motor ook los van de klep worden gehaald om te testen of foutcode verdwijnt en de motor wel draait.
Wellicht dat het volgende kan helpen:
-Stekker van de ketel uit het stopcontact
-Stekkertje van de VC8010 motor loshalen
-Resetknop ingedrukt houden en stekker in het stopcontact
-30 seconden wachten en resetknop loslaten
Veranderd de foutcode?
-Sluit terwijl de ketel aan staat de VC8010 motor weer aan en houd de resetknop 3-5 seconden ingedrukt. Mogelijk komt de ketel weer in zijn goede ritme.
5 jaren geleden
5 jaren geleden
Onze Nefit HR vertoonde kuren (verwarming sloeg niet aan, tapwater wel warm). Via Google op deze pagina terechtgekomen. De 3 wegklep in de Nefit is blijkbaar dezelfde als in de Vaillant. Aanwijzingen gevolgd en we hebben weer warmte!
@Duman de bovenkap haal je eraf door een kleine schroevendraaier in een van de vier openingen aan de zijkant van de zwarte kap te steken en hem open te duwen.
5 jaren geleden
5 jaren geleden
3 jaren geleden
mijn ketel word niet warmer dan 4 42 graden daarna gaat hij naar E11 2seconden en dan naar 8 branderinschakelvertragingstijd actief bij warmwater gaat hij naar 5 52 graden de monteur zecht dat het warmwater 75 graden moet worden hij denkt aan de printplaat maar deze kost 500 euro maar volgens mij is de print plaat goed. heb jij nog een idee. Kees
3 jaren geleden
Ik heb een probleem met onze valliant 24-28
Nadat het water uit ketel is geweest heb ik veel storingen.
Nadat alle lucht eruit was en een week tijdens de vakantie heeft stil gestaan met stekker eruit doet hij het weer.
Een probleem warm water uit de kraan. Ps. de meter grijs kastje werkt!
Ten eerste duurt het erg lang eer dat er warm water uit de kraan komt, was voorheen niet. Als hij dan warm is wordt hij niet heet! Waarschijnlijk heeft dit met een instelling te maken maar wat ik ook doe hij wordt niet heet. Als we het bad laten vol lopen wordt de temperatuur steeds lager. Het lijkt wel of de kachel het niet aan kan!
D02 staat op 45, d3 op 65, d4 op 3 en d5 op 2.
Heeft het iets met d10 te maken? Alleen daar weet ik niet wat ik moet aanpassen. Hopelijk kun je verder helpen en alvast bedankt voor de reactie! Spaan
5 jaren geleden
5 jaren geleden
5 jaren geleden
4 maanden geleden
Ik kreeg alleen lauw tapwater (en cv wel warm)
Bleek dat de driewegklep vastzat.
Met een tang het pennetje vastgepakt en omhooggeduwd en voila: de klep springt helemaal los en zit weer zoals het hoort.
Nu heb ik weer volop heet water. Nadeel is wrsch wel dat iedereen weer lang onder de douche gaat staan….