In de wereld van de communicatie is de afgelopen jaren veel veranderd. Ook de zorgsector heeft vanzelfsprekend met deze ontwikkelingen te maken. Een van de nieuwere manieren van communiceren betreft het zogeheten ‘narrowcasting’. In dit artikel wordt uiteengezet wat deze vorm van communiceren met uw doelgroep(en) inhoud. Ook gaat het in op de vraag waarom narrowcasting in de zorg onontbeerlijk is.
Communicatie met specifieke doelgroep
Ongetwijfeld bent u de term ‘narrowcasting’ weleens tegengekomen. Maar wat houdt deze communicatievorm nu eigenlijk precies in? De tegenhanger van deze nieuwe term in communicatieland is ‘broadcasting’. In dit laatste geval zoekt u contact met een algemene, brede doelgroep, terwijl u zich in het eerste geval juist richt op een heel specifieke, duidelijk afgebakende groep. Concreet houdt narrowcasting in dat u met behulp van op specifieke plekken geplaatste beeldschermen informatie overbrengt aan een specifieke doelgroep. Hoewel het woord ‘narrow’ wellicht anders doet vermoeden, is deze manier van informatie aanbieden bijzonder breed inzetbaar – óók in de zorgsector.
Narrowcasting breed inzetbaar
Zoals gezegd is narrowcasting als verbindende factor breed inzetbaar. In de zorgsector kan deze manier om u met uw doelgroep(en) te verbinden zowel een naar binnen als een naar buiten gerichte functie hebben. Enerzijds kunt u ermee in contact treden met de medewerkers binnen de organisatie. Op deze wijze kunt u ervoor zorgen dat zij op de hoogte blijven van alle voor hen relevante zaken die binnen de instelling spelen. Anderzijds is deze tegenhanger van broadcasting ook te gebruiken in het contact met externe doelgroepen. Hierbij kan onder meer gedacht worden aan patiënten of cliënten, familie en verwanten van patiënten, leveranciers enzovoorts.
Communicatie waar je niet omheen kunt
In feite is narrowcasting te vergelijken met een elektronische nieuwsbrief. Met nieuwsbrieven is het echter vaak de vraag in hoeverre deze daadwerkelijk gelezen worden. In een zorginstelling kunnen beeldschermen voor narrowcasting toegepast worden om het personeel op de hoogte te houden, maar ook als dat wat wel ‘wachtverzachter’ wordt genoemd. Op moderne monitoren kunnen mededelingen worden gedaan die van belang zijn voor patiënten en bezoekers. Zo worden zij enerzijds geïnformeerd en anderzijds op een prettige manier beziggehouden gedurende de wachttijd.
Narrowcasting kent vele zinvolle toepassingen, ook in de zorgsector. Daarnaast laat u met dit moderne communicatiemiddel zien dat uw organisatie meegaat met de nieuwste ontwikkelingen, wat bijdraagt aan een professionele uitstraling. Kortom, narrowcasting is een vorm van communiceren waar u niet omheen kunt!