Steeds vaker zien we grote en kleine beeldschermen in de openbare ruimte en bij bedrijven. Ze worden gebruikt in bijvoorbeeld winkels, stations, hotels of in de open lucht. De van oudsher bekende statische borden en aanplakbiljetten zullen langzaamaan worden vervangen door dynamische, digitale schermen. Deze public screens worden aangeduid met de benaming digital signage. Het grote publiek kent ze vooral als digitale reclameborden en informatieschermen. Dit moderne communicatiemiddel heeft vele toepassingen, zoals entertainment, reclame, informatie en verbetering van de klantervaring. Het belangrijkste doel van het gebruik van deze audiovisuele displays is het beïnvloeden van mensen.
De kracht van digital signage
De grote kracht van digital signage is de mogelijkheid om heel gericht bepaalde doelgroepen aan te spreken met een afgestemde boodschap. Dat kan bijvoorbeeld informatievoorziening in een wachtkamer zijn, maar ook het gericht beïnvloeden van consumentengedrag in een winkel met als doel klanten aan te zetten tot het doen van impulsaankopen. Uit marketingonderzoek blijkt overtuigend dat winkelende consumenten zich in hun koopgedrag sterk laten sturen door reclameboodschappen op een televisiescherm. Bedenk hierbij dat, bijvoorbeeld in een supermarkt, meer dan de helft van de koopbeslissingen pas op het laatste moment voor het schap wordt gemaakt. Bekend is ook het voorbeeld van hamburgerketen McDonald’s: wanneer in een vestiging een bepaald Happy Meal als speciale aanbieding op de beeldschermen wordt gezet dan vliegen de blije maaltijden er werkelijk over de toonbank. Klanten blijken de commerciële informatie en aanbiedingen op displays ook nog eens als zeer plezierig te ervaren. Anders dan bij een statisch reclamebord of poster voelen ze zich persoonlijk aangesproken en serieus genomen.
Een investering met een hoog rendement
Qyn digital signage blijkt dus bij uitstek een geschikt middel om koopgedrag van groepen consumenten te beïnvloeden, maar er komt wel heel wat meer bij kijken dan even een schermpje ophangen bij de ingang van een winkel. De digitale variant van de aloude poster heeft zich snel ontwikkeld tot een echt vakgebied waarbij kennis, ervaring en techniek de toon zetten. Zo is de positionering van schermen op een locatie cruciaal: een aanbieding voor bijvoorbeeld klanten in een supermarkt moet tijdig en duidelijk aankomen met een scherm bij de ingang en daarna met meerdere displays boven de gehele winkelroute om de boodschap te kunnen herhalen. Ook door het gebruik of juist weglaten van bepaalde kleuren kan een doelgroep aangezet worden tot impulsaankopen. Een systeem van schermen en bijbehorende software is een investering, maar mits op juiste en effectieve wijze gebruikt kan het een zeer hoog rendement opleveren!