Veel meer mensen dan je zou verwachten hebben een chronische aandoening. Ongeveer twintig procent van de beroepsbevolking heeft een chronische ziekte en dit wordt de komende jaren alleen maar meer. De schatting is dat in 2030 één op de vier werknemers een ziekte zoals kanker, een longaandoening, diabetes, reuma of hart- en vaatziekten heeft. Dit moet zeker worden meegenomen op de arbeidsvloer.
Blijven deelnemen aan de maatschappij
Een chronische ziekte betekent namelijk niet dat er niet meer kan worden gewerkt. Veel mensen met een ziekte kunnen en willen nog blijven werken. Iedereen wil natuurlijk het liefst een volwaardig onderdeel van de maatschappij zijn. Werken is hier een belangrijk onderdeel van. Helaas zien werkgevers dit vaak anders. Veel werkgevers nemen liever geen chronisch zieken aan of ze hebben te weinig begrip voor zieke medewerkers. Uit onderzoek is gebleken dat ruim driekwart van de organisaties tekort schiet als het gaat om chronisch zieken. Daarom is een verbetering op de werkvloer nodig.
Weinig begrip van werkgevers
Veel werkgevers doen dit echter niet expres. Ze kijken eerst naar het financiële plaatje en verdiepen zich vaak niet in wat allemaal kan worden gekregen vanuit de overheid als het gaat om chronisch zieke werknemers. Mensen die niet veel begrip hebben voor een chronische ziekte doen dit niet expres. Gezonde mensen weten simpelweg niet hoe het is om chronisch ziek te zijn en weten dus ook niet hoe ze erop moeten reageren. Ze hebben er vaak ook geen ervaring mee. De ziekte wordt vergeleken met eigen ervaringen die hier eigenlijk niet mee te vergelijken zijn, zoals het hebben van de griep. Gedachten als: “Ik ben na een week uitzieken toch ook weer aan de slag gegaan?” komen vaak naar boven.
Uitzendbureau
Als chronisch zieke is het daarom slim om niet op eigen houtje te gaan solliciteren. Het zou zonde zijn als je ergens solliciteert waar begrip lijkt te zijn, als dat vervolgens niet zo blijkt te zijn. Daarom is het verstandig om te gaan solliciteren via een uitzendbureau. Er zijn algemene en gespecialiseerde uitzendbureaus. Een voorbeeld van een gespecialiseerd uitzendbureau is Vakmasters, een uitzendbureau voor banen in de bouw. Een uitzendbureau kan je helpen met zoeken naar een geschikte werkgever van wie bijvoorbeeld bekend is dat ze graag chronisch zieken aannemen. Nog beter is solliciteren bij een uitzendbureau voor chronisch zieken, al zijn er hier nog niet zoveel van.