Vorkheftrucks zijn niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven. Ze worden vaak gebruikt voor het laden en lossen van goederen. Op een pallet op de heftruck worden goederen geplaatst zodat ze makkelijk te vervoeren zijn in een magazijn of op een bedrijfsterrein. Het is begrijpelijk dat je een aantal vragen hebt als je een vorkheftruck aan moet schaffen.
Hoe wordt een vorkheftruck aangedreven?
Een heftruck is uitgerust met een elektromotor of een verbrandingsmotor. De brandstof is meestal LPG of diesel. Er zijn heftrucks die rijden op CNG (gecomprimeerd aardgas). Er zijn ook heftrucks die elektrisch zijn. Deze zijn uitgerust met zware batterijen die de motoren aandrijven. Deze manier van aandrijven is erg goed voor binnensituaties, omdat er geen uitlaatgassen zijn. Dit is uiteraard ook erg goed voor het milieu. Elektrische vorkheftrucks ga je steeds vaker zien. Dit is echt een trend geworden. Magazijntrucks worden altijd elektrisch aangedreven, behalve de handpallettruck. Denk er dus over na of je kiest voor diesel, LPG of elektrisch. Kijk hiervoor goed naar je werkomgeving, kosten en toepassing. Binnen is het dus bijvoorbeeld handig om elektrische heftrucks te gebruiken. Echter is een elektrische heftruck wel prijziger dan als je kiest voor diesel of LPG. Wel heb je minder stroom- en onderhoudskosten. Relatief gezien ligt het ongeveer gelijk. Een heftruck met een verbrandingsmotor is bijvoorbeeld weer praktischer als er een grote heftruck of een ononderbroken inzet van een heftruck nodig is. De keuze tussen LPG of diesel hangt af van de kosten, milieu-overwegingen en bedrijfseigenschappen.
Hoe bestuur je een vorkheftruck?
Het besturen van een vorkheftruck werkt anders dan het besturen van andere voertuigen. Er zijn veel risico’s omdat je vaak werkt met zware lasten en grote magazijns. Daarom is het altijd goed om van tevoren een cursus of opleiding te volgen voor het besturen van een heftruck. Hoe de besturing van een heftruck technisch gezien werkt is weer een andere vraag. Een heftruck met een zitplaats wordt bestuurd met een stuurwiel. De meeste heftrucks hebben tegenwoordig stuurbekrachtiging. Dit is erg fijn voor je armen, vooral als er zware lasten moeten worden gemanoeuvreerd. De vorkheftruck wordt via de achterwielen gestuurd, omdat de besturing dan makkelijker is en er minder slijtage is aan de banden. Veel magazijntrucks hebben een disselbesturing, bekrachtigd of onbekrachtigd