De nieuwe regeling waarbij jongeren hun rijbewijs al op een vroege leeftijd kunnen halen, blijkt een succes te zijn. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu heeft dat maandag bekend gemaakt. Het experiment zou eigenlijk pas over twee jaar aflopen, maar de minister vind dat er genoeg bewijs is dat het experiment is geslaagd en voert de regeling definitief in. Nu is het nog wachten op het moment dat de minister een ANWB slipcursus ook invoert als verplicht voor het rijbewijs.
Meer ervaring
Het experiment begon een paar jaar geleden en moest jongeren aansporen eerder hun rijbewijs te halen zodat ze meer ervaring op kunnen doen. De jongeren mochten al op hun zeventiende hun rijbewijs halen in de plaats van op hun achttiende. Dat is dus een vol jaar langer om ervaring in het verkeer op te doen. Deze ervaring mogen de jongeren echter nog niet alleen opdoen. Het idee is dat de jongeren vanaf 17 jaar hun rijbewijs mogen halen en vervolgens tot hun achttiende verjaardag onder begeleiding van een ervaren rijder mogen autorijden.
Enquête onder de deelnemers
Uit een enquête onder de jongeren bleek dat de jongeren die volgens de nieuwe regeling hun rijbewijs hebben gehaald op 17 jarige leeftijd 26 procent minder betrokken is bij een ongeval dan de jongeren die niet deelnamen aan de nieuwe regeling. Minister Schultz van Haegen is overtuigd van het feit dat dit komt door de extra ervaring die de jonge bestuurders opdoen.
Een succesverhaal?
Met het aantal deelnemers valt niet te spotten: in maart al werd de honderd duizendste 17 jarige beloond met zijn rijbewijs. Er is dus veel vraag naar, maar volgens de enquête worden niet altijd alle voorwaarden nageleefd. Ruim 18 procent van de jongeren die deelnamen aan de nieuwe regeling gaf aan ook wel eens achter het stuur te hebben gezeten zonder de begeleider. Dat baart zorgen, maar volgens de minister niet genoeg om de regeling niet door te laten gaan. Het is een succesverhaal!