Vroeger hadden bedrijfsauto’s en bestelbussen nog wel eens een sticker op de bumper met de boodschap dat als de bestuurder niet netjes reed, dat je kon bellen met het bedrijf. Tegenwoordig is dat niet meer nodig. De baas zit digitaal in de bijrijdersstoel en kijkt continue mee.
Een shortlease auto wordt steeds duurder en steeds meer bedrijven geven leaseauto’s aan hun buitendienst medewerkers. Om een beetje te kunnen bezuinigen op de kosten, willen werkgevers dat hun werknemers zuiniger rijden.
Duurzaamheid
Zuinig betekent niet alleen goedkoper. Het betekent ook minder belastend voor de natuur. Duurzaamheid is helemaal ‘hot’ tegenwoordig en bedrijven willen maar al te graag meedoen om zich te kunnen profileren als ‘groen’ en ‘milieubewust’. Auto’s met een hoge uitstoot zijn ingeruild voor zuinige auto’s. En nu is de bestuurder aan de beurt om hun rijstijl aan te passen.
Monitoring
Met de software van Tomtom Telematica kan een werkgever het rijgedrag van werknemers in de gaten houden. Er wordt niet alleen maar gekeken naar het brandstofgebruik, de snelheid en de routes die de werknemer rijdt en of deze de meeste optimale zijn. Ook de manier van optrekken en remmen en het schakelgedrag worden gemonitord. Het aantal gereden kilometers wordt al vergeleken met hoeveel er getankt wordt. Maar de extra gegevens over het optrekken en remmen geven een veel duidelijker beeld van de rijstijl van de bestuurder.
Mag dit?
De vraag is natuurlijk hoe erg dit gemonitor inbreuk maakt op de privacy van de werknemer. Tijdens het rijden worden er veel gegevens bijgehouden. Op dit moment hoeft de berijder geen goedkeuring te geven om het rijgedrag in de gaten te houden en staat er vaak niks over in de autoregeling. Het is dan sowieso belangrijk dat de werkgever de werknemer informeert dat deze informatie wordt verzameld en bestudeerd. Want om het stiekem te doen is niet netjes.