Eigenaren van een auto moeten verplicht hun auto laten maken wanneer de importeur defecten signaleert, aldus de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Momenteel zitten er nog geen verplichtingen aan een terugroepactie.
Volkswagen heeft in Nederland na de bekendmaking van het schandaal 100.000 auto’s teruggeroepen om de software te vernieuwen. Als je dat als volkswagenbezitter niet nodig vindt, ben je niet verplicht je auto terug te sturen. Hoog tijd voor verandering vindt de RDW, want defecten kunnen een serieus gevaar vormen voor het verkeer.
Oude auto’s niet repareren
De 120.000 auto’s die voor 1 januari 2016 een oproep tot reparatie hadden gekregen zijn tot dusver nog niet langs de garage gegaan, zo blijkt uit de cijfers van de RDW. Oude auto’s die niet onderhouden worden bij de merkdealer, worden niet meer aan een reparatie onderworpen door de eigenaren volgens de importeurs.
Bij gevaarlijke defecten zoals mankementen met de stuurbekrachtiging, remlichten of het antiblokkeersysteem dat er ineens mee ophoudt, worden de auto’s met klem teruggeroepen. Momenteel worden er ook een groot aantal auto’s teruggeroepen omdat er kans op ontploffing bij de passagiersairbag is ontstaan. Metalen stukjes die in de auto vrij komen kunnen slachtoffers veroorzaken, zoals het geval was in de Verenigde Staten. Door de stukjes ijzer die vrijgekomen waren vielen alleen al dertien slachtoffers.
Verplichting
In elk van deze gevallen krijgt de eigenaar de uitnodiging en de keuze van de importeur om zijn of haar auto volledig gratis te laten maken. Nu ligt de keuze nog bij de eigenaar om in te gaan op deze oproep. Als het aan de RDW ligt, zal dat snel veranderen.
“Enerzijds zullen we moeten kijken hoe wij de fabrikant verplicht kunnen stellen om de auto’s zelf af te melden, zodat het duidelijk wordt wat de status is van de motorvoertuigen. Anderzijds moeten wij kijken naar de opties om de consument te verplichten langs de garage te gaan”, volgens Maarten Balk van de RDW.
De opkomst na een oproep tot terugroeping is bijzonder laag bij relatief oudere auto’s die heel sporadisch of niet bij de dealer komen. Zo stuurde BMW Nederland aan het begin van 2015 een schriftelijke uitnodiging naar de BMW eigenaren van een ouder 3-serie model. Slechts een derde van de genodigden hadden gereageerd op de oproep om de airbag te vernieuwen.
‘Bij de relatief nieuwe auto’s is de opkomst uitstekend’, aldus Andrew Mason van BMW. “Maar bij de oude auto’s die sporadisch of niet bij de dealer komen, is de opkomst een teleurstelling.’’
Voorzitter Steven van Eijck zegt dat hij namens de RAI met de RDW en het ministerie in gesprek wil om het probleem rond de opkomst te verbeteren. Zodra een opkomstplicht ervoor zorgt dat de veiligheid niet in het gering komt, staat hij ervoor open. Hij stelt dat de verkeersveiligheid het belangrijkst is en als een verplichting daarbij helpt, dan moeten we dat zeker doen.
Door het berekenen en vergelijken van je autoverzekering kun je besparen op je vaste lasten én er hoeft niks te veranderen aan je dekking. Zo ga je nog steeds veilig en goed verzekerd de weg op maar heb je wel een goedkopere autoverzekering. Bij Autoverzekering.nl heeft geen enkele verzekeraar de voorkeur, waardoor de beste deal ook echt de beste en meest eerlijke deal is.