Duurzaamheid is naast het aanbieden van speciaal transport de populairste trends die al enkele jaren speelt onder de bevolking. Consumenten worden steeds kieskeuriger in het maken van keuzes, dan kiezen daarbij ook steeds vaker voor groene producten. De trends is ook sterk gaande binnen de logistieke sector. De term groene logistiek klinkt dan ook niet meer gek in de mond.
Duurzame transport
Het is in een concurrerende markt als in de logistiek belangrijk onderscheidend te zijn. Een mogelijke onderscheidende factor waar veel op te behalen valt is dan ook groene logistiek. Het belang bij een schonere wereld wordt steeds groter. En transport is een sector waar veel Co2 geproduceerd wordt. Men spreekt dan binnen de logistiek van groene energie wanneer het gepaard gaat met zuinige technieken die voor een mindere Co2 uitstoot zorgen.
Binnen de goederen vervoer is de Co2 uitstoot het hoogst en dus de meeste winst te behalen. Dagelijks wordt er voor ruim 4 ton aan goederen vervoert. Vrachtwagen gaan vaak volgeladen weg en komen leeg terug. De rit met een lege vrachtwagen, zorgt dus voor onnodige verspilling van Co2. Het is niet voor niks dat de transport dan ook in de schijnwerpers staat. Ook door bedrijven zelf. De concurrentie is aanzienlijk binnen de transport. Concurrentie voordeel behalen is dus voor elk bedrijf interessant. Deze concurrentievoordeel is momenteel sterk te behalen in de groene logistiek. Er wordt dan ook steeds strenger gekeken naar het rijgedrag van chauffeurs, hanteren bedrijven een steeds striktere en efficiëntere planning en wordt er steeds vaker geïnvesteerd in duurzame processen. Dat heeft er dan al voor gezorgd dat er 20% minder Co2 wordt uitgestoten in een tijdsbestek van 5 jaar.