Door een auto te huren op vakantie ben je niet langer afhankelijk van openbaar vervoer dat niet op elkaar aansluit en heb je veel meer bewegingsvrijheid om te gaan waar je wilt. Maar er zijn stiekem nog best veel dingen waar je op moet letten voordat je een auto en het bijbehorende bedrijf kiest. Buitenlandse verhuurders zijn namelijk niet altijd zo betrouwbaar als Nederlandse verhuurders, zoals qualitycarrent.nl. Voordat je je in problemen met een verhuurder verwikkeld is het dus slim om rekening te houden met een paar zaken, welke in dit artikel onder de aandacht komen.
Waar moet de huurder aan voldoen?
Een bestuurder moet eerst aan een paar eisen voldoen voordat hij een auto kan huren. Zo moet je in de meeste landen 21 jaar of ouder zijn, minimaal een jaar in het bezit zijn van een rijbewijs en in het bezit zijn van een creditcard. Ook komt het voor dat je niet ouder dan 70 jaar mag zijn. In niet-westerse landen willen ze soms een internationaal rijbewijs zien. Dat is een soort vertaald rijbewijs met je pasfoto erop.
Toeslagen
Mogelijke toeslagen vereisen de meeste aandacht bij het boeken van het huurauto. Zo zijn er een aantal verhuurders die zoveel toeslagen berekenen dat de toeslagen op den duur hoger worden dan de huurprijs zelf. Gelukkig zijn er ook een aantal verhuurders waarbij veel toeslagen inclusief zijn. De meest voorkomende toeslagen zijn:
- Jonge bestuurderstoeslag (voor bestuurders tussen de 21 en 24 jaar)
- Extra bestuurders toeslag
- Kinderzitjes toeslag
- One way toeslag (wanneer je de huurauto op een andere locatie wilt inleveren)
- Navigatiesysteem toeslag
Brandstof
In het verleden werden de meeste auto’s met een volle tank verhuurd en moesten deze ook weer met volle tank ingeleverd worden. Dit heette ook wel het ‘vol-vol’-beleid. Je hoefde dan geen extra kosten te betalen voor de brandstof. Tegenwoordig komt het vol-leeg brandstofbeleid veel vaker voor en dit kost je al snel zo’n €100.
Bij het ‘vol-leeg’-beleid wordt de eerste volle tank benzine ook in rekening gebracht tegen een veel hoger tarief dan de daadwerkelijke brandstofprijs. Denk bijvoorbeeld aan een literprijs van €2, terwijl de daadwerkelijke brandstofprijs eigenlijk €1,50 per liter is. Je krijgt geen geld terug voor ongebruikte brandstof, zelfs wanneer je de auto inlevert met een volle tank.